Naar cookieinstellingen
Artiest

Sergio Mendes

  1. Musicchevron right
  2. FunX Artistschevron right
  3. Sergio Mendes
De naam van Sérgio Mendes blijft voor altijd en eeuwig verbonden met die ene grote hit uit 1966: 'Mas Que Nada'. De Braziliaanse pianist is dan pas vijfentwintig jaar oud. Daarbij was ook een grote rol weggelegd voor zijn band Brasil ’66. Door de vele successen die volgen, wordt Sérgio Mendes één van de meest populaire Braziliaanse artiesten ter wereld.

Jazz

Sérgio Santos Mendes wordt op 11 februari 1941 geboren in de Braziliaanse kustplaats Niterói, vlakbij Rio de Janeiro. Hij is de zoon van een medicus en diens vrouw. Wanneer de jonge Sérgio op het conservatorium een opleiding volgt tot klassiek pianist, raakt hij geïnteresseerd in jazzmuziek. Om wat extra geld te verdienen speelt Sérgio ’s avonds in de plaatselijke jazzclubs. Daar maakt hij eind jaren ’50 de opkomst mee van de bossa nova, een door jazz beïnvloede soort van samba. Sérgio is helemaal weg van deze nieuwe Braziliaanse muziekstijl en besluit zich hierin te specialiseren. Hij wendt zich tot Antonio Carlos Jobim, die zijn muzikale mentor wordt.

Verblijfsvergunning

In 1961 richt Sérgio Mendes het Sexteto Bossa Rio op. Datzelfde jaar neemt hij met zijn sextet z’n eerste elpee Dance Moderne op. De plaat wordt een behoorlijk succes waarna Sérgio voor het eerst door Europa en de Verenigde Staten toert. Hij maakt platen met de Amerikaanse jazzmuzikanten Cannonball Adderley en Herbie Mann en treedt op in de prestigieuze Carnegie Hall in New York. In 1964 verhuist Sérgio van Brazilië naar Amerika. Geholpen door zijn Amerikaanse vriend Richard Adler probeert Sérgio met een nieuwe bossa nova jazzband aan de bak te komen en zo een permanente verblijfsvergunning te krijgen. Maar omdat Brasil ’65 uitsluitend uit Braziliaanse musici bestaat, krijgt de groep van de Amerikaanse vakbond The Musicians Union  – die de belangen vertegenwoordigt van alle Amerikaanse muzikanten - slechts toestemming voor één optreden. Daarna moeten Sérgio en zijn Braziliaanse bandleden Amerika verlaten. Echter Sérgio speelt het slim en huurt enkele Amerikaanse muzikanten in, waarna hij alsnog toestemming krijgt voor meerdere optredens. Na een paar maanden wordt hem ook een permanente verblijfvergunning toegewezen.   

Miljoen

Na twee weinig succesvolle platen doet Sérgio zijn Brasil ’65 in de revisie. Hij vervangt de Braziliaanse zangeres Wanda de Sá door de uit Chicago afkomstige Lani Hall en herdoopt de band in Brasil ’66. Verder sluit hij een platencontract met A&M Records, de maatschappij van trompettist Herb Alpert en Jerry Moss. Nog datzelfde jaar verschijnt het album Herb Alpert Presents Sérgio Mendes & Brasil ’66. Mede dankzij de hitsingle 'Mas Que Nada' wordt het album een doorslaand succes. In Amerika wordt de plaat zelfs bekroond met een platina onderscheiding voor de verkoop van meer dan één miljoen exemplaren. Dat succes krijgt een vervolg met albums als The Great Arrival (1966), Equinox (1967) en Look Around (1968) waarop Sérgio Mendes & Brasil ’66 hun jazzy bossa nova klanken steeds meer weten te verfijnen.

Witte Huis

In 1968 neemt Sérgio met Brasil ’66 een cover op van het door Burt Bacharach & Hal David gecomponeerde nummer 'The Look Of Love', dat wordt gebruikt in de James Bond-film Casino Royale. Met hun populaire latinversie van The Look Of Love scoren Sérgio Mendes & Brasil ’66 in het voorjaar van 1968 een gigantische wereldhit. Het vormt de opmaat voor nog meer latincovers van moderne popliedjes zoals 'The Fool On The Hill' (origineel van The Beatles), 'Scarborough Fair' (Simon & Garfunkel) en '(Sittin’ On ) The Dock Of The Bay' (Otis Redding). Op dat moment is Sérgio Mendes de beroemdste Braziliaanse artiest ter wereld. Hij treedt op in het Witte Huis voor zowel president Lyndon B. Johnson als diens opvolger Richard Nixon.

Olympische Spelen

In 1970 verlaat Lani Hall de band. Zij trouwt met platenbaas Herb Alpert en kiest voor een solocarrière. Zij wordt vervangen door de Braziliaanse zangeres Gracinha Leporace, met wie Sérgio Mendes later in het huwelijk treedt. In de jaren ’70 weet Sérgio zijn carrière te bestendigen met kwalitatief uitstekende platen die echter geen grote hits meer voortbrengen. Hij werkt samen met Stevie Wonder en is razend populair in met name Japan en Zuid Amerika.  In 1983 scoort Sérgio een onverwacht grote hit met 'Never Gonna Let You Go' dat voor hem is geschreven door het beroemde schrijversechtpaar Cynthia Weil & Barry Mann. Een jaar later componeert Sérgio het thema voor de Olympische Spelen in Los Angeles. Ook produceert hij het thema van de James Bond-film 'Never Say Never Again' dat wordt gezongen door Lani Hall.

Tijdloos

In de jaren die volgen blijft Sérgio platen maken. De komst van lounge muziek zorgt er eind jaren ’90 voor dat zijn oude platen opeens weer hip zijn. Ze worden gedraaid door een nieuwe generatie van jonge mensen en muzikanten, waaronder ook de leden van de Amerikaanse hip hop groep The Black Eyed Peas. Zij nemen in 2006 samen met Sérgio Mendes een nieuwe versie op van de oude hit 'Mas Que Nada'. Het nummer wordt opnieuw een grote wereldhit en bewijst daarmee zijn tijdloze zeggingskracht. Timeless is ook de titel van het album dat Sérgio in 2006 uitbrengt en waarop hij met onder anderen Stevie Wonder, Justin Timberlake, John Legend en The Black Eyed Peas zijn oude liedjes in een nieuw jasje steekt.

North Sea Jazz

Ook op zijn volgende album Encanto uit 2008 laat Sérgio zich bijstaan door enkele beroemdheden waaronder Natalie Cole, Juanes en zijn oude vrienden, het echtpaar Lani Hall & Herb Alpert. In 2010 verschijnt zijn 37ste voorlopig laatste studioalbum Bom Tempo. Aansluitend toert Sérgio Mendes de wereld rond, in welke hoedanigheid hij in juli 2011 optreedt op het North Sea Jazz Festival. Twee jaar later geeft Sérgio Mendes met zijn tot Brasil ‘13 omgedoopte band een spetterend concert in het Frits Philips Muziekgebouw in Eindhoven.

“I enjoy sharing with the world the diversity of Brazilian Music, both in terms of rhythm and melody,”aldus de inmiddels  73-jarige en nog altijd superactieve Sérgio Mendes.

Tracks van Sergio Mendes

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.