Docu 'Black Girl Church': haar, identiteit en de rol van afro beauty shops
- News
- Docu 'Black Girl Church': haar, identiteit en de rol van afro beauty shops
Als je door Amsterdam Zuidoost loopt, komt je ze gegarandeerd tegen: afro beauty shops. Een walhalla voor de zwarte vrouw - of man - want daar kiezen ze niet alleen hun nieuwe haarstijl en haarproducten uit, het is ook zeer belangrijk als het gaat om identiteit. En dat is ook in Amerika het geval, zoals in New York. De Amerikaanse documentaire Black Girl Church geeft een kijkje in deze wereld en is zaterdag 7 september in Nederland te zien.
"De black beauty store is iets nostalgisch en brengt mooie herinneringen naar boven. Het begint als klein meisje, dat wanneer je met je moeder in de stad bent, je altijd even daar langs gaat. Je kijkt hoe je moeder of tantes een nieuwe haarstijl uitkiezen. En zelf mocht je ook altijd wel nieuwe kralen of haarelastiekjes uitkiezen. Als je daaraan terugdenkt, zijn het gewoon mooie momenten die je samen hebt kunnen delen", vertelde Felicity van Stroe aan Jaimy in Jouw Stad Amsterdam. Zij heeft ervoor gezorgd dat Black Girl Church komend weekend in Amsterdam te zien is.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
heiligdom
De black beauty stores, die over het algemeen niet gerund worden door mensen uit de zwarte gemeenschap - vaak Indiërs of Pakistanen - zijn dus een soort heiligdom voor zwarte vrouwen. "Vroeger ging je er met je moeder heen en later als je ouder wordt, ga je met je vriendinnen om je nieuwe look te bepalen of je gaat met je eigen kinderen."
universeel
Felicity heeft de documentaire natuurlijk al gezien en herkende zich heel erg in het verhaal. "Het verhaal dat in New York gedeeld wordt, is universeel. De cultuur en identiteit die daarbij horen zijn ook hier van toepassing." Ze noemt het dan ook: een liefdesbrief aan zwarte vrouwen, maar ook mannen en iedereen die zich met het gevoel van de beauty supply store kan identificeren.