Naar cookieinstellingen
FunX Beseft

Festivalorganisatoren na 2 jaar cancelen: "Je moet over veel veerkracht beschikken"

foto: FunX
  1. Newschevron right
  2. Festivalorganisatoren na 2 jaar cancelen: "Je moet over veel veerkracht beschikken"

Besef, nadat twee jaar op rij zo goed als alle grote evenementen zijn gecanceld, lijkt het erop dat je deze zomer weer ouderwets los kunt gaan op je favoriete festivals. Er worden enthousiast bomvolle line-ups gedeeld en met de (eindelijk) steeds soepeler wordende maatregelen worden er ook al aardig wat kaartjes verkocht. Maar hoe hoopvol gaan de organisatoren van de grootste hiphopfestivals van Nederland de komende zomer tegemoet? Joëlle de Jong van Oh My! Festival en Ruud Lemmen van Woo Hah! vertellen hoe ze ondanks talloze tegenslagen blijven strijden voor de ultieme festivalervaring én uitlaatklep.

Quote

Er wordt gezegd: 'Wat maakt het nou uit of zo'n feestje wel of niet doorgaat?' Maar zo zwart-wit zien we het niet. Er komen ook andere belangen bij kijken.

Joëlle van Oh My! Festival

Harde klappen

Als je straks met een plastic bekertje drank linksvoor bij de mainstage staat te genieten van je favoriete artiesten zou je het bijna vergeten, maar de evenementenbranche heeft ongelooflijk veel harde klappen moeten incasseren de afgelopen periode. Tot twee keer toe het festival waar je keihard voor hebt gewerkt moeten cancelen, gaat je niet in de koude kleren zitten. Dat weet Joëlle van Oh My! Festival als geen ander.

"Het organiseren van een festival is onze passie en daarin werden we afgeremd", vertelt ze. "Het klinkt makkelijk, zo van: het gaat helaas niet door. Maar het was voor ons heel pijnlijk om die teleurstelling over te brengen naar het publiek. Daar hebben we het zwaar mee gehad."

Meer dan een datum verplaatsen

Bovendien komt er veel meer bij kijken dan enkel de datum verzetten en je acts afbellen. "Je moet ook rekening houden met bepaalde afspraken met bijvoorbeeld leveranciers en de productie die weer verzet moeten worden. Daarnaast heb je artiesten geboekt die rekening hebben gehouden met je festival en dan moet je nog maar kijken of je die boekingen kan overzetten naar het jaar daarna. Je weet dan ook nog helemaal niet of die artiest dan nog wel relevant is." Artiesten boeken, met name internationale namen, is sinds het begin van de coronapandemie sowieso niet meer hetzelfde. "Je houdt nu rekening met de kans dat corona tegen die tijd nog steeds speelt. Dat is iets dat in 2019 niet eens in je opkwam."

Quote

Je doet meer werk dan normaal en uiteindelijk zonder resultaat. Je moet behoorlijk flexibel zijn en over een grote hoeveelheid veerkracht beschikken, anders lukt het gewoon niet.

Ruud van Woo Hah! Festival

Onzekerheid

Ook Ruud heeft ervaren over hoeveel veerkracht je moet beschikken om in de evenementenindustrie overeind te blijven tijdens de pandemie. "Je bent continu nieuwe scenario's aan het bedenken. Als we dit niet mogen, kunnen we dan dat? De blauwdruk voor het festival ben je zo wel vier of vijf keer opnieuw aan het maken. Je doet dus meer werk dan normaal en uiteindelijk zonder resultaat."

Dat er vanuit het kabinet (nog steeds) maar weinig concrete vooruitzichten komen, helpt niet echt mee. "De ene keer ging het beter dan de andere keer. We hebben periodes gehad waarin we met de handen in het haar zaten, zo van: waarvoor zijn we het eigenlijk aan het doen?" Die constante onzekerheid kost veel energie. "Je moet behoorlijk flexibel zijn en over een grote hoeveelheid veerkracht beschikken, anders lukt het gewoon niet."

Brandbrief

Om meer duidelijkheid en perspectief te eisen, liet de evenementenbranche, waaronder ID&T Groep, MOJO en de KNVB, vorige week wederom van zich horen, dit keer in een brandbrief aan het kabinet. Waar de meest recente versoepelingen veelal werden gebracht als 'goed nieuws', is het voor de uitgaans- en evenementensector namelijk nog steeds ellende. Maximaal 1250 bezoekers ontvangen met verplichte vaste zitplaatsen en mondkapjes is niet genoeg. "We kunnen niet weer zonder enig perspectief een traject ingaan dat wekenlang of maandenlang gaat duren. Er moet nu echt vanuit Den Haag een helder plan met einddatum en duidelijke criteria worden afgegeven om open te kunnen", klonk het in de brief.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Buiten de boot'

Ook Unmute Us, de protestbeweging die eerder al demonstraties organiseerde, sluit zich hierbij aan. "Velen zullen blij zijn met de versoepelingen die het kabinet zojuist heeft gepresenteerd, maar festivals en het nachtleven vallen voor de zoveelste keer volledig buiten de boot", klinkt het in hun statement. "Hiermee wordt andermaal een branche geschoffeerd die bewezen op een veilige en verantwoorde manier open kan."

Geëist werd dat het kabinet binnen twee weken met een 'volwaardig en realistisch' plan komt waarin duidelijk wordt dat de nachthoreca en evenementen weer open kunnen op volledige capaciteit. "Blijft dit uit, gaan we tot acties over."

De Nacht Staat Op

Die actie komt er nu, want onder de noemer 'De Nacht staat op' maakten gisteren tientallen clubs en feestorganisatoren uit verschillende steden duidelijk dat ze op zaterdag 12 februari hoe dan ook open gaan én open blijven. Op die manier voeren ze actie tegen de nog altijd geldende sluitingstijd van 22:00 uur en het 'negeren' van de uitgaanssector bij coronaversoepelingen. "Alleen in het donker vervagen grenzen, regels, sociale orde. Daarom is De Nacht onmisbaar voor identiteit. Voor ontdekken. Voor jong zijn. Iedereen verdient De Nacht om zichzelf te leren kennen, of te zijn. Wie dat niet inziet, zit te slapen", klinkt het in de video op Instagram.

Veilig

Volgens de aangesloten clubs kan het nachtleven prima op een veilige manier open, in ieder geval veiliger dan de illegale huisfeestjes die nu als alternatief dienen. Zo wordt er gesproken van een coronatoegangsbewijs en goede ventilatiesystemen. De uitgaanssector gaat hier maandag over in overleg met het ministerie van Economische Zaken, die de input vervolgens mee moet nemen naar de volgende beslissingen van het kabinet.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meer dan feesten

Waar misschien nog wel de meeste frustratie zit bij organisaties die zich met eerder genoemde protestacties laten horen, is dat het belang van uitgaan en de bijbehorende cultuur onderschat lijkt te worden bij het bepalen van het coronabeleid. Zeker in tijden van een pandemie is een uitlaatklep essentieel, maar toch komen de nachthoreca en evenementensector structureel als laatste aan de beurt wanneer het aankomt op versoepelen. Alsof het kabinet zich niet realiseert dat enorm veel mensen hier meer uithalen dan 'gewoon een feestje'.

Ook Woo Hah!-directeur Ruud heeft het gevoel dat er niet altijd rekening is gehouden met hoeveel festivals voor mensen kunnen betekenen. "Ik denk dat dat wel is onderschat. Uit zo'n festival haal je meer dan alleen een weekend feesten. Je ontsnapt aan de ellende en sluit er vriendschappen voor het leven. Het is veel meer dan 'gewoon Future zien optreden', zeker voor onze doelgroep die hard is geraakt door de maatregelen."

Joëlle van Oh My! Festival herkent dit. "Een van onze belangrijkste ambities is om mensen samen te brengen, dat is waar we voor staan. Er wordt dan gezegd: 'Wat maakt het nou uit of zo'n feestje wel of niet doorgaat?' Maar zo zwart-wit zien we het niet. We bieden mensen een dag om herinneringen te creëren en samen te komen, dus daar spelen ook andere belangen bij."

'Uitgaan is essentieel'

Psycholoog bij MIND Korrelatie Lidewy Hendriks vertelde eerder aan FunX hoe belangrijk uitgaan, onder andere op festivals, is voor jongeren. "Normaal gesproken ontwikkel je op die leeftijd je identiteit en dat doe je echt aan de hand van het aangaan van sociale contacten. Dingen uitproberen, meemaken en onderzoeken. En daar is nu natuurlijk een soort stop op geweest." Dat 'onderzoeken' doet iedereen op een andere manier. "Voor de een is het naar een voetbalwedstrijd gaan, voor de ander is het een festival. Het is van dezelfde orde: het gaat erom dat je de wereld ontdekt."

Gevolgen

Het is volgens Lidewy belangrijk dat de urgentie van uitgaan wordt ingezien en besproken. "Uitgaan is een essentieel onderdeel van de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. Het kan grote gevolgen voor hun psychische welzijn hebben als dit nog heel lang zo doorgaat." Die gevolgen werden eerder al zichtbaar in cijfers over eenzaamheid en mentale problemen onder jongeren.

Saamhorigheid

In de festivalwereld is de saamhorigheid onder organisatoren net als in de uitgaansscene ook voelbaar. Joëlle ervaart dat als iets heel positiefs. "We zien andere festivals niet als concurrentie. We zijn blij dat andere organisaties ook een platform bieden aan mensen om samen te komen en hun liefde voor muziek te delen en hopen dan ook dat zij ook door kunnen gaan. We kunnen prima naast elkaar bestaan." Je strijdt uiteindelijk toch samen voor het in leven houden van de uitgaanscultuur.

Ontsnappen

Om ervoor te zorgen dat festivalliefhebbers het gebrek aan feestjes kunnen inhalen, zijn de organisatoren de komende maanden hard aan het werk om sterker dan ooit terug te komen. "Je bent een stad aan het bouwen en je artiesten zijn de attracties", beschrijft Ruud. "De bezoeker moet het idee hebben dat die stad er altijd is en dat je daar ongestoord kan genieten van wat het te bieden heeft. Al het slechte nieuws is dan even niet belangrijk. Je zit drie dagen in een andere dimensie en daarna komt de rest wel weer."

Ook bij Oh My! kijken ze met veel enthousiasme en motivatie naar de komende zomer. "Je merkt dat ons publiek enorm hunkert naar een festival, iedereen wil gewoon naar buiten" aldus Joëlle. Er is haast geen andere optie dan gewoon weer keihard aan de slag gaan voor de derde herkansing. "We kunnen het wel heel lang hebben over hoe zwaar het is geweest, maar dat is het voor iedereen. We hebben iets negatiefs omgezet in iets positiefs door de tijd te gebruiken om ons festival beter en groter te maken. We zijn dan ook blij dat we namen als DaBaby, Lil Baby en Lil Durk kunnen presenteren."

Boost

Wanneer je er ondanks alle tegenslagen alles aan doet om bezoekers straks weer de ultieme festivalervaring te geven, is het fijn als er positief wordt gereageerd op de eerste aankondigingen en line-ups, zowel in de vorm van reacties als daadwerkelijke kaartverkoop. "Je bent een paar jaar lang aan het werk, maar je kan niet aan de wereld laten zien wat je aan het doen bent", aldus Ruud. "Nu kunnen we voor het eerst sinds twee jaar weer van ons laten horen en als er dan zo positief gereageerd wordt, dan geeft dat een enorme boost."

Joëlle ervaart de enthousiaste reacties op de eerste aankondigingen ook als een grote motivatie. "We voelen allemaal wel dat het dit jaar moét doorgaan, daarom blijven we zo positief." Daarvoor moet er eerst nog wel het een ander versoepelen. "We moeten realistisch blijven en rekening houden met de kans dat het ook niet door kan gaan. Maar wij zien het positief in. Het is ook fijn dat de omringende landen aan het versoepelen zijn, dat biedt wel meer perspectief. Twee jaar is lang genoeg geweest."

Ook Ruud heeft er vertrouwen in dat er dit jaar gewoon weer verantwoord gefeest kan worden. "Als de regering het nu niet toe zou laten - wat ik niet verwacht - dan denk ik: wat moet er dan gebeuren in de wereld? Dan weet ik het ook niet meer."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

- In FunX Beseft bespreekt FunX actuele, culturele en lifestyle topics die jouw aandacht verdienen. Een groter bewustzijn voor de generatie van nu -

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.