Jaouad Khatiri: ''Er zijn geen grenzen voor de dromen en doelen die je hebt''
- News
- Jaouad Khatiri: ''Er zijn geen grenzen voor de dromen en doelen die je hebt''
Laten we eerlijk zijn, meestal krijgen we alleen de successen van ondernemers te zien, maar welke struggles heeft diegene meegemaakt? Wat heeft de ondernemer moeten opofferen? En welke lessen heeft hij geleerd? Van andermans fuck-ups en successen kun je leren. Daarom spreken we elke week een ondernemer die ons een kijkje geeft behind the scenes en eerlijke verhalen deelt. Deze week is dat Jaouad Khatiri!
Who is he?
Jaouad Khatiri is graphic designer en creëert content voor productie en marketing. Hij maakt met zijn bedrijf Orangesensei onder andere albumcovers, graphic designs voor de FunX-serie Het Pleintje Van en is een project begonnen waarbij hij de verhalen van mensen uit multiculturele buurten deelt aan de hand van fotoreportages.
Wie is jouw rolmodel en waarom?
''Ik kijk heel erg op naar het Nederlandse kledingmerk Daily Paper. Ik vind het een echt gruwelijk merk. Eén van de drie owners van Daily Paper heeft Marokkaanse roots, net als ik. Je ziet niet vaak dat Marokkaanse jongens in de fashion industry werken, ondanks dat kleding erg belangrijk is in onze cultuur. Daarom vind ik het inspirerend dat Abderrahmane Trabsini dit wel doet. Daarnaast laten ze mij zien dat niks onmogelijk is. De jongens van Daily Paper hebben een visie die verder gaat dan alleen Nederland. Zo hebben zij onlangs een winkel geopend in New York in een gebouw dat bijna uit elkaar viel. Ze laten zien dat er letterlijk geen grenzen zijn voor de dromen en doelen die je hebt.''
foto: Jaouad Khatiri
Er zijn geen grenzen voor de dromen en doelen die je hebt.
Wat wilde je worden toen je jonger was?
''Ik merkte in mijn jongere jaren dat ik tekenen en spelen met Lego heel erg leuk vond. Op die manier kon ik mijn creativiteit uiten. Toen ik jonger was wilde ik architect worden.''
Wat heb je geleerd sinds je bent begonnen met ondernemen?
''Dat het leven vol met mogelijkheden zit en dat het belangrijk is om uit je comfortzone te komen. Het is ook belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden die er wél zijn in plaats van alleen obstakels te zien. Daarnaast heb ik geleerd dat het belangrijk is om je netwerk uit te breiden en contacten te leggen.''
Het is belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden die er wél zijn in plaats van alleen obstakels te zien.
Waar haal je inspiratie vandaan?
''Ik haal vooral inspiratie uit Instagramcontent van Marokkaanse content creators en jonge creators uit Franse banlieues. De marketingstrategie waarbij Nike diversiteit gebruikt in hun campagnes raakt mij ook heel erg. Op persoonlijk gebied is het Abdelhak Nouri die mij inspireert hoe ik als mens moet zijn. Ik vind het heel tof dat hij altijd nuchter blijft en kwaliteiten ziet in ieder mens. Hij benoemt andermans kwaliteiten om hen te motiveren en het beste uit ze te halen. Daarnaast vind ik zijn leiderschapsstijl erg goed. Hij is eerlijk en concreet en stelt mensen op hun gemak.''
Wanneer heeft iemand voor het laatst gezegd dat diegene op je is?
''Ik hoorde dit laatst van mijn ouders. Ze zijn trots op mij, omdat ik vecht voor mijn dromen. Ik heb altijd support gehad van mijn familie. Ze houden mij scherp en denken ook altijd met mij mee.”
Wat heb je gemist tijdens de lessen tijden?
''Ik vond de lessen op de HAVO te praktisch. Studenten werden niet genoeg uitgedaagd om uit hun comfortzone te komen en nieuwe dingen te proberen.''
Wat was je biggest fuck-up?
''Ik hou ervan om mezelf uit te dagen en om nieuwe dingen te leren. Zo ben ik pas begonnen met fotografie. Foto’s zijn momentopnames, dus je kan een foto maar één keer nemen en dan moet het ook een perfecte shot zijn. Helaas heb ik in het begin veel foto’s gemaakt die niet zo scherp of te overbelicht waren. Dit zie ik wel als een fuck-up, omdat je maar één kans krijgt. Ik probeer hiervan te leren en het de volgende keer beter te doen!''
foto: Jaouad Khatiri
Wat is je grootste ambitie?
''Ik wil creative director worden van invloedrijke merken zoals Nike, Adidas of Puma. Zo hoop ik meer inclusiviteit in Nederlandse campagnes te brengen. Dit zal dan ook weer een positief effect hebben op de Nederlandse samenleving.''
Ik hoop meer inclusiviteit in Nederlandse campagnes te brengen en daarmee een positief effect op de Nederlandse samenleving.
Wil je meer inspirerende verhalen lezen van ambitieuze jongeren? Check de pagina van FunX EMPWR.