Entertainment

Mo Bicep op de vingers getikt vanwege kopen nepvolgers en -likes

foto: YouTube: MOBICEP
  1. Newschevron right
  2. Mo Bicep op de vingers getikt vanwege kopen nepvolgers en -likes

Ondernemer en fitnessvlogger Mo Bicep heeft tienduizenden nepvolgers en -likes gekocht. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloot hem op de vingers te tikken, omdat Bicep Papa daarmee zijn echte volgers heeft misleid.

Neplikes en nepvolgers

Mo Bicep is enorm succesvol en sterk aanwezig op social media: ''Wie niet kan delen, kan niet vermenigvuldigen!'' en ''Die eiwitten moeten hoog papa!'', zijn een paar van zijn catchphrases waar je bijna niet omheen kan. Het aantal volgers op social media steeg enorm over de afgelopen jaren. De teller op zijn persoonlijke account staat nu op maar liefst 476.000 volgers. Uit onderzoek van de ACM blijkt die groei niet altijd even eerlijk te zijn gegaan: het bedrijf Bicep Papa B.V. kocht tussen september 2018 en augustus 2020 namelijk 98.000 nepvolgers en 27.000 neplikes.

Misleiding

De nepvolgers werden niet alleen gekocht voor Mo Biceps persoonlijke account, maar ook voor de accounts @mobicep_motivation en @mbnutrition_. Het supplementenbedrijf gebruikte dus zelf ook wat (digitale) supplementen om te groeien. Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, vertelt op hun website dat het belangrijk is om bedrijven te laten stoppen met het gebruikmaken van neplikes en -volgers: “Consumenten moeten kunnen vertrouwen op de informatie die zij online zien over de kwaliteit en populariteit van webwinkels en hun producten. Met het bewust inzetten van neplikes en -volgers worden consumenten misleid.”

Dwangsom

Bicep Papa meldde de ACM dat ze inmiddels zijn gestopt met het kopen van neplikes en -volgers. Maar daarmee is nog niet alles opgelost: een woordvoerder van de ACM liet aan NU.nl weten dat Bicep Papa tot eind januari de tijd heeft om zijn eerder gekochte nepvolgers en -likes van Instagram te verwijderen. Als het bedrijf nog een keer de fout ingaat, moet het een boete betalen die kan oplopen tot 100.000 euro. Het is de eerste keer dat de toezichthouder een bedrijf hiervoor straft.

Reactie Mo Bicep

Mo Bicep reageerde dinsdagmiddag op het nieuws middels een video op zijn Instagram. Volgens Mo moesten de nepvolgers per direct verwijderd worden van ACM, maar dat gaat nog niet zo makkelijk. "Helaas is het op Instagram zo dat je niet in één keer zoveel volgers kunt verwijderen, anders wordt je account namelijk geblokkeerd."

Uiteindelijk besloot Mo contact op te nemen met ACM om te vragen wat de beste oplossing zou zijn. Helaas voor Mo kon ACM niet veel voor hem betekenen. "Ze zeiden: 'Mo Bicep, wij weten er zelf ook geen raad mee. Jij bent de eerste influencer die we hierop hebben aangesproken, dus je moet het zelf gaan uitzoeken.'"

Gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld

Inmiddels heeft Mo Bicep een buitenlands bedrijf ingeschakeld die gespecialiseerd is in het verwijderen van nepvolgers. "Die heb ik per direct ingeschakeld. Zij zijn achter de schermen al een maand of twee bezig met het verwijderen van deze volgers."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie