Nike bereikt schikking over Lil Nas X satanistische schoen met menselijk bloed
- News
- Nike bereikt schikking over Lil Nas X satanistische schoen met menselijk bloed
Nike heeft een schikking getroffen met MSCHF Product Studio over de satanistische schoenen van Lil Nas X die een hoeveelheid menselijk bloed bevat. De schoenen werden geproduceerd om de artiest zijn nieuwste nummer te promoten.
PR-stunt
Lil Nas X gebruikte het ontwerp van de Air Max 97 om samen met MSCHF (uitgesproken als 'Mischief') een satanistische schoen te maken. Op de sneaker is een bronzen pentagram te zien, terwijl de zool van de schoen rode inkt en een enkele druppel menselijk bloed bevat. Dit alles om zijn nieuwe nummer Montero (Call Me By Your Name) te promoten.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Imagoschade
Nike liet al gauw weten niks met de schoen te maken te hebben en sleepte MSCHF voor de rechter. Het merk voerde aan dat het 'ongeoorloofde' gebruik van zijn eigen herkenbare schoenstijl waarschijnlijk verwarring zou veroorzaken en een verkeerde associatie zou creëren tussen de producten van MSCHF en Nike. Ook zouden de schoenen 'aanzienlijke schade' hebben aangebracht aan de goodwill en het merk Nike, omdat sommige klanten nu geloven dat Nike satanisme ondersteunt.
Terugroepactie
Volgens een verklaring van Nike op donderdag heeft MSCHF ermee ingestemd om de sneakers tegen verkoopprijs terug te kopen en ze van de markt te halen.
Nike had niets te maken met de Satan Shoes of de Jesus Shoes. Als kopers in de war waren, of als ze anderszins hun schoenen willen retourneren, kunnen ze dat doen voor een volledige terugbetaling. Kopers die ervoor kiezen hun schoenen niet terug te sturen en later een productprobleem of een gezondheidsprobleem ondervinden, moeten contact opnemen met MSCHF, niet met Nike.
Warme broodjes
Ondanks alle heisa, waren de schoenen een daverend succes. Collectors kochten de bijzondere schoenen binnen een minuut allemaal op. Desondanks is MSCHF tevreden dat het tot een schikking is gekomen met Nike, zo laat advocaat van het bedrijf David H. Bernstein weten. Het bedrijf is blij dat ze zich weer kunnen focussen op toekomstige projecten. Wel denkt de advocaat dat de schoenen een blijvende indruk hebben gemaakt. "De schoenen zijn individueel genummerde kunstwerken die de idealen van gelijkheid en inclusie zullen blijven vertegenwoordigen, waar ze ook worden getoond", aldus Bernstein.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.