Victoria Koblenko maakt excuses voor het dragen van cornrows
- News
- Victoria Koblenko maakt excuses voor het dragen van cornrows
Wie de Oekraïens-Nederlandse actrice Victoria Koblenko volgt op Instagram, weet dat ze een fotogeniek persoon is. Toch ging ze gisteren in een Instagrampost door het stof om haar excuses aan te bieden voor een foto waarop ze te zien is met cornrows.
Als deze foto verdwijnt, leert niemand hier iets van.
Culturele toe-eigening
Op de foto, die ze iets meer dan een week geleden plaatste, draagt de actrice strak ingevlochten haar, zoals dat voor veel Afrikaanse vrouwen gebruikelijk is. Ze kon op veel complimenten rekenen, maar ook op enige kritiek. Zo werd ze er onder andere op gewezen dat dit een vorm is van culturele toe-eigening. Deze kritiek raakte haar, waardoor ze besloot haar oprechte excuses aan te bieden voor de foto.
Diversiteit en inclusie-expert Chanel Lodik vertelde in Start met Fernando wat cultural appropriation, oftewel culturele toe-eigening precies is. "Culturele toe-eigening is eigenlijk wanneer je een bepaald aspect vanuit een cultuur van een ander pakt en het toepast op jouw leven", legt Chanel uit. "In dit specifieke geval: cornrows, dat is een haardracht die zwarte mensen al heel lang dragen. Het liet zien in welke stam je zat, tijdens de slavernij werd er rijst in verstopt om te kunnen overleven."
Waarom het dragen van cornrows onder cultural appropriation valt
women empowerment
In de post legt ze de achtergrond van de foto uit. Zo vertelt ze dat de foto vier jaar geleden was gemaakt in het kader van een campagne voor women empowerment, maar om onduidelijke redenen niet werd gebruikt. "Waar ik me toen niet van bewust was, evenmin als de haarstylist zelf (van Surinaamse afkomst) is dat specifiek deze vlechten zwarte vrouwen diep kunnen kwetsen. Deze cornrows of canerows refereren namelijk aan het verleden van slavernij en onderdrukking. Dat heb ik vorig jaar geleerd."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
"Intens pijnlijk"
Verder vertelt Koblenko dat ze in de vele Afrikaanse landen waar ze op reis is geweest, leerde dat invlechten een manier was om dichterbij elkaar te komen en taalbarrières te overbruggen. "Maar het invlechten van wit haar wordt soms als intens pijnlijk ervaren, omdat zwarte vrouwen dit jaren lang werden geacht te bedekken. Daarom is het not done om deze haardracht te dragen voor witte mensen ongeacht of ze daarmee hun waardering en inspiratie willen uiten."
Ruimte voor ander geluid
Ondanks de kritiek koos ze ervoor om de foto niet te verwijderen van haar Instagrampagina om ruimte te bieden voor discussie. "Jullie kunnen niet ruiken dat het gaat om een oude foto, gemaakt in een tijd waarin er geen open zenuw was voor dit verschijnsel. Er is mij twee keer in een direct message verzocht deze foto van mijn feed te halen. Dat lijkt verwaarloosbaar, maar ik denk dat er meer ruimte moet komen voor dat geluid. En die ruimte probeer ik te maken door deze foto juist niet te verwijderen. Als deze foto verdwijnt, leert niemand hier iets van", aldus de actrice, die vanavond om 20.30 uur live gaat om over cultural appropriation te praten.
Lees ook
FunX
Protest na racistische appjes Rotterdamse agenten: waarom zijn ze niet ontslagen?Sport
Racismeincident in Spanje: twee spelers lijnrecht tegenover elkaarUp 2 Date
Darnella Frazier (18) filmde arrestatie George Floyd: "Ik lag nachtenlang wakker"FunX Beseft
Roti met rijst en pizza met ananas: wanneer spreek je van culturele toe-eigening?