Diddy verliest eigen wodkamerk nadat hij bedrijf beschuldigt van racisme
- News
- Diddy verliest eigen wodkamerk nadat hij bedrijf beschuldigt van racisme
Diddy heeft niet langer een eigen wodkamerk. De rapper is zijn eigen drankmerk verloren nadat hij het bedrijf hierachter beschuldigde van racisme. Diageo, een van de grootste drankenproducenten ter wereld, heeft de samenwerking na een periode van vijftien jaar per direct stop gezet.
Wodka en tequilla
In 2007 werd Diddy de ambassadeur van het wodkamerk Ciroc. Op dat moment verkocht het merk volgens de rapper slechts 75.000 dozen Ciroc per jaar. Door zijn inspanningen zou het merk in 2014 tot wel 2,6 miljoen dozen hebben verkocht. Dankzij dit succes werd Diddy in hetzelfde jaar ook ambassadeur voor tequila-merk DeLeon.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Racisme
Volgens verschillende stukken uit de rechtbank staat de samenwerking echter al een aantal jaar onder druk. Volgens Diddy zou de drankgigant Ciroc en DeLeon verwaarlozen en express promoten als 'zwarte merken'. Daarnaast zou het bedrijf een stuk meer geld en energie steken in de productie, marketing en distributie van haar andere wodka- en tequilamerken van andere bekendheden, zoals Casamigos van George Clooney of Aviation Gin van Ryan Reynolds.
Toen Diddy met zijn zorgen bij de directie aanklopte zouden ze hem hebben laten doorschemeren dat ze anders met zijn drankmerken om zouden gaan als hij een witte bekendheid was geweest. In een verzoek aan het hooggerechtshof van Diddy's advocaten staat dan ook dat Diageo zich in het openbaar voordoet als "een leider op het gebied van diversiteit en inclusie". Maar die bewering "is een leugen", zo stellen advocaten van Diddy. Het bedrijf zou "niet bereid zijn geweest om zijn zwarte partners gelijk te behandelen - zelfs wanneer dit expliciet contractueel verplicht is".
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Zakelijk geschil
Diageo ontkent alle beschuldigingen die de advocaten van Diddy maken. Volgens het probeert de rapper het bedrijf te chanteren met ongefundeerde aantijgingen van racisme. Als er minder tijd en geld in de merken van Diddy zou zijn gestoken, zou dit puur een zakelijke beslissing zijn geweest. "Dit is een zakelijk geschil, en we zijn bedroefd dat de heer Combs ervoor heeft gekozen om deze zaak als iets anders te herformuleren."
Diddy zou miljarden dollars aan schadevergoeding eisen. Diageo stelt daarentegen dat de artiest zelf nauwelijks geld investeerde in de samenwerking, maar er wel een hoop aan zou hebben verdiend. Het is nog niet duidelijk of er uiteindelijk een rechtszaak zal plaatsvinden. Diddy stapte in mei naar de rechter, Diageo heeft de rechtbank gevraagd de zaak niet in behandeling te nemen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.