Films, Series & TV

Weinig vooruitgang voor vrouwen in filmindustrie volgens nieuw onderzoek

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. Weinig vooruitgang voor vrouwen in filmindustrie volgens nieuw onderzoek

De Barbie-film is een groot succes. Het is voor het eerst dat een film gemaakt door een vrouwelijke regisseur meer dan één miljard dollar verdient. Maar uit een nieuw onderzoek van de University of Southern California (USC) blijkt dat de vooruitgang van vrouwen in de filmindustrie juist stagneert.

Onderzoek

De onderzoekers keken naar hoe rollen verdeeld waren in films van 2007 tot 2022. Elk jaar keken ze naar de honderd films die het meest geliefd waren en beoordeelden ze hoe inclusief en representatief die waren. Ze keken naar dingen zoals hoeveel vrouwen belangrijke rollen hadden, hoeveel vrouwen hoofdrollen hadden en hoeveel rollen door acteurs van kleur werden gespeeld. Uit het onderzoek bleek dat mannen bijna twee keer zoveel aan het woord kwamen als vrouwen in de populaire films. In 2022 hadden vrouwen zo'n 35 procent van alle sprekende rollen, slechts 5 procent meer dan in 2007. Wel waren er twee keer zoveel films waarin vrouwen de hoofdrol hadden. In 2022 hadden 44 van de honderd populairste films een vrouw als hoofdrolspeler, terwijl dat er in 2007 maar 20 waren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ongelijkheid

Volgens de onderzoekers is er ook achter de schermen weinig vooruitgang geboekt. Minder dan 9 procent van de populairste films is door een vrouw geregisseerd. Dat is ongeveer hetzelfde als in 2008. Mediawetenschapper Willemien Sanders van de Universiteit Utrecht is niet verbaasd over de resultaten. Ze vertelt aan de NOS: ''Ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is in de hele samenleving een probleem. De filmindustrie is daar geen uitzondering op.'' Sanders legt uit dat de Amerikaanse filmindustrie vooral draait om winst maken, wat bijdraagt aan de blijvende ongelijkheid. ''Er gaan miljarden om in die industrie. Werken met vrouwen wordt gezien als een risico en die nemen filmstudio's liever niet.'' Volgens Sanders heeft dit risico te maken met onbekende gezichten: filmstudio's geven de voorkeur aan mensen die al langere tijd in de industrie werken. En dit zijn meestal mannen.

Verandering

Sanders vindt het noodzakelijk dat er verandering komt. Ze benadrukt dat het essentieel is dat mensen zichzelf kunnen terugzien in de acteurs die ze op het scherm zien. ''Mensen baseren hun wereldbeeld voor een groot deel op wat ze zien in de media. Als dat beeld niet-inclusief is, is je wereldbeeld dat ook niet.''

Ster advertentie
Ster advertentie