Films, Series & TV

Tenet verbreekt records in Nederlandse bioscopen

foto: Warner Bros
  1. Newschevron right
  2. Tenet verbreekt records in Nederlandse bioscopen

Sinds deze week draait er voor het eerst weer een grote, nieuwe blockbuster in de bioscoop: Tenet. De filmsector wachtte vol spanning op de release van de film, aangezien velen de opbrengst van de film zien als een peilmeter in hoeverre een film succesvol kan zijn gedurende de coronacrisis. Wat blijkt? Dat kan! In Nederland verbrak Tenet namelijk het record voor succesvolste openingsweekend in 2020.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Record in Nederland

De film bracht in zijn eerste weekend al meer dan 1,5 miljoen euro in het laatje, meldt distributeur Warner Bros aan NU.nl. Dat is een knappe prestatie, aangezien de bioscopen nog altijd niet op volle capaciteit draaien. Slechts 100 mensen mogen een zaal betreden en de anderhalve meter moet ook in de zaal worden gewaarborgd, wat leidt tot veel lege stoelen.

Wereldwijde score

Ook wereldwijd heeft Tenet goed gescoord. De film moet nog in de Verenigde Staten en China uitkomen, maar op basis van 41 andere landen heeft de film in zijn openingsweekend al 52 miljoen dollar in het laatje gebracht, wat gezien de omstandigheden niet verkeerd is.

Lovende recensies, maar bioscooppubliek is gemengd

Tenet krijgt lovende recensies, maar wordt door het bioscooppubliek in Nederland wisselend ontvangen. Sommigen vinden de film nogal verwarrend en iets te ingewikkeld. "Tenet was super verwarrend man. Niemand van ons begreep nog wat gebeurde in die film", schrijft Gustavo op Twitter. Bart laat weten dat hij "nog precies 0 mensen gehoord of gelezen die ook maar iets van de film Tenet begrepen." Ook de Facebook-pagina van Pathé regent het reacties van mensen die klagen dat de film 'te ingewikkeld', 'heel verwarrend' en 'niet te volgen' was.

Gelukkig zijn er ook veel mensen die Tenet, net als recensenten, juist wél geweldig vinden en Tenet juist prijzen om zijn complexiteit en visueel spektakel. De film leent zich dan ook goed voor een tweede (of derde, vierde, vijfde) kijkbeurt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie