FunX

'Je auto is gek, maar rij jij normaal?' Gemeente Den Haag pakt asociaal rijgedrag op Scheveningen aan

foto: YouTube
  1. Newschevron right
  2. 'Je auto is gek, maar rij jij normaal?' Gemeente Den Haag pakt asociaal rijgedrag op Scheveningen aan

Je auto is gek, maar rij jij normaal? Is een campagne van de Gemeente Den Haag om vooral mannelijke automobilisten van tussen de 18 en 25 jaar oud bewust te maken van asociaal rijgedrag. Volgens hun is het juist deze groep die zorgt voor geluidsoverlast of gevaarlijke verkeerssituaties in Scheveningen. Twee dagen lang spraken jongerenwerkers hierover met de doelgroep. In Jouw Stad Den Haag, spraken we Mekki. Hij is een bekend gezicht in Den Haag en een van de jongerenwerkers die op Scheveningen het gesprek aanging.

Je auto is gek, maar rij jij normaal?

Bewustwording

In de afgelopen tijd kwam het veel in de media dat mensen op Scheveningen overlast hebben van auto's. Jonge guys rijden mooie auto's met veel geluidsoverlast of ze rijden echt veel te hard. Mekki: "Het is bij de jongeren misschien niet helemaal duidelijk wat de consequenties zijn daarvan. We proberen de jeugd bewust daarvan te maken. Je auto mag mooi zijn en je mag erin rijden, maar rij wel normaal." Op die manier wil de gemeente asociaal rijgedrag aanpakken. Door bewustwording te creëren over verkeersveiligheid, geluidsoverlast en stoerdoenerij.

foto: Unsplash

G-Wagon

Om aandacht te trekken van de doelgroep plaatste de gemeente een hele mooie G-Wagon middenin Scheveningen. Dat was voor de jongerenwerkers een ijsbreker om in gesprek te gaan. Mekki: "We stelden gelijk de eerste vraag: 'Wat zou jij doen als je zo'n auto had?" Het antwoord was bijna bij iedereen hetzelfde: 'Dan zou ik natuurlijk keihard gassen!'" Vervolgens gebruikten ze die antwoorden, om ze bewust te maken van de gevolgen. Door vragen te stellen als; 'Denk je dan ook aan dit of dat?', ontstonden er hele mooie gesprekken. Volgens Mekki is de boodschap echt geland bij de jongeren die ze spraken.

Volgens Mekki waren de gesprekken over asociaal rijgedrag een succes. Maar dat is niet het enige dat de gemeente doet. Er staan ook filmpjes op de socialemediakanalen van de gemeente. Hierin spreken acteurs de doelgroep aan en proberen ze op een leuke manier het juiste voorbeeld te geven.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Slachtoffers naar nul

Naast de campagne Je auto is gek, maar rij jij normaal?, maakte de gemeente ook het Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid 2023-2026.
Voor dit programma trok de gemeente ruim 25 miljoen euro uit. Samen
moeten deze initiatieven ervoor zorgen dat het aantal
verkeersslachtoffers nul wordt en asociaal rijgedrag sterk zal afnemen.

Ster advertentie
Ster advertentie