Waarom wordt alleen Mo Bicep op vingers getikt vanwege nepvolgers?
- News
- Waarom wordt alleen Mo Bicep op vingers getikt vanwege nepvolgers?
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft Mo Bicep vandaag op de vingers getikt, vanwege de tienduizenden nepvolgers- en likes van zijn bedrijf Bicep Papa. Hoewel hij de eerste is die zo'n waarschuwing krijgt, is hij vast niet de enige influencer met nepvolgers. Waarom wordt alleen hij eruit gepikt? Giorgio en Vanessa vragen het aan Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM.
Dwangsom
De ACM stelde na onderzoek vast dat Mo's bedrijf Bicep Papa tussen september 2018 en augustus 2020 98.000 volgers en 27.000 likes kocht. Stopt de fitnessinfluencer hier niet mee, dan riskeert hij een dwangsom moeten betalen die kan oplopen tot 100.000 euro.
"Het is niet de bedoeling dat je neplikes en nepvolgers gebruikt voor je werk, want dan ben je gewoon de consumenten aan het misleiden", zegt Van Houten daarover. "Dan wek je de indruk dat je populairder, beter of kwalitatief interessanter bent dan je in werkelijkheid bent. En zo komen consumenten misschien toch eerder in de verleiding om bij jou producten te kopen. Dat is ook nog eens oneerlijke concurrentie."
Verwijderen
Mo Bicep heeft inmiddels gereageerd dat hij al een tijdje hard bezig is om de nepvolgers- en likes te verwijderen. Maar dat gaat niet zo makkelijk. "Het is op Instagram zo dat je niet in één keer 28.000 volgers kan verwijderen, anders wordt je geblokkeerd." De fitnessinfluencer schakelde daarom een buitenlands bedrijf in. "Zij zijn achter de schermen al een maand of twee bezig met het verwijderen van deze volgers."
Van Houten is blij dat Mo actie heeft ondernomen. Hoe hij zo snel mogelijk van de nepvolgers af kan komen, weet de AMC ook niet. "Het is een hele klus, dat begrijp ik", zegt Van Houten. "Maar aan de andere kant is het zo dat het iets is dat niet mag. En als je consumenten misleid, is het ook de klus en opgave van het bedrijf zelf om zo snel mogelijk de boel op te lossen."
Andere influencers
Mo Bicep is misschien de eerste influencer die op de vingers wordt getikt, maar hij is niet de laatste. De ACM waarschuwde vorig jaar in de zomer al dat ze actief onderzoek zouden gaan doen naar bedrijven met nepvolgers- en likes. De organisatie sprak in eerste instantie alleen nog de verkopers van neplikes aan. "Maar het is zeker zo dat wij ook onderzoeken hebben lopen naar bedrijven en influencers die hiermee bezig zijn. En als we die gaan aanspreken, dan zullen we daar ook zeker mee naar buiten komen."
Op dit moment is het zo dat het bedrijf van Mo is aangesproken, dus Bicep Papa. Maar hoe zit dat eigenlijk met persoonlijke accounts? Als je als gewone burger, privé, neplikes hebt of nepvolgers. Is dat dan een probleem? "Ik zou zeggen: het is een soort nepgedoe waar je niet aan moet willen beginnen, maar je verkoopt niks, dus heb je geen last van ons. Maar als je persoonlijke account eigenlijk bedoeld is om als influencer op te treden, producten te verkopen of diensten in de markt te zetten. Ja, dan kun je wel met ons te maken krijgen."