FunX

Deze anonieme ex-bn'er vertelt waarom je vooral niet beroemd moet worden

foto: Shutterstock
  1. Newschevron right
  2. Deze anonieme ex-bn'er vertelt waarom je vooral niet beroemd moet worden

Beroemd zijn is iets waar veel mensen (stiekem) van dromen. Althans, van de aandacht, het geld en de luxe lifestyle die erbij komt kijken. Dat beroemd zijn echter een grote keerzijde heeft, wordt duidelijk door verhalen van beroemdheden die eraan ten onder gaan. Zo deelde Justin Bieber onlangs openhartig zijn struggles van het opgroeien als kindster. De anonieme Auteur 404 was ooit zelf redelijk bekend, maar raadt het iedereen af. Hij schreef hier een boek over: Anti-Fame. In TopiX vertelt hij waarom.

KEERZIJDE

De auteur vertelt dat beroemd zijn zeker leuke dingen met zich meebrengt, maar dat er ook een hoop drama bij komt kijken. "Er gebeuren absurde dingen. [...] Het is niet ontspannen om buiten te zijn." Ook trekt het volgens hem mensen met verkeerde bedoelingen aan: "Mensen die op je geld en status uit zijn en mensen die jouw bereik willen gebruiken om er zelf beter van te worden." Hij raadt iedereen die de ambitie heeft om famous te worden dan ook aan om er goed over na te denken. "Als je twijfelt, doe het vooral niet."

Per ongeluk beroemd

De anonieme auteur legt uit dat er volgens hem drie manieren zijn om beroemd te worden. De eerste is symptoomroem. Hieronder vallen muzikanten, profvoetballers, acteurs en alle andere mensen die beroemd zijn door het vak dat ze uitoefenen of doordat ze iets heel goed kunnen. Het gaat ze hierbij om wat ze doen en niet per se om het beroemd zijn. De tweede variant is incidentele roem. "Dat is roem waar je totaal niet om gevraagd hebt." Dit gebeurt 'per ongeluk' bij mensen die in het nieuws komen en vervolgens viral gaan.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Faambitie

De derde categorie noemt de auteur 'faambitie': "Dat zijn mensen die beroemd willen zijn om het beroemd zijn. Die zijn vanaf het moment dat ze beroemd worden constant in strijd om relevant te blijven en passeren daardoor best wat grenzen." Als voorbeeld noemt hij deelnemers van realityprogramma's zoals Temptation Island. Vooral deze groep wil de anonieme 'ex-BN'er' waarschuwen. "Het lijkt alsof beroemd zijn een soort 'way out' is van het leven of van de dagelijkse sleur."

"Aan de buitenkant ziet het er fantastisch uit, zeker als je zelf te kampen hebt met genegeerd worden of je niet gewaardeerd voelen."

Ster advertentie
Ster advertentie