FunX

Blogger Chloë Sterk onthult 'naakte waarheid' achter de Instagrambubbel

foto: Instagram: Chloë Sterk
  1. Newschevron right
  2. Blogger Chloë Sterk onthult 'naakte waarheid' achter de Instagrambubbel

Je eerste kus, je eerste schoolfeest en je eerste auto... Je kunt het je vast nog goed herinneren. Maar hoe zit dat met je eerste Instagramfoto? Staat die klassieke foto nog in je feed of heb je hem inmiddels allang verwijderd? Hoe dan ook, de kans dat je toen net zoveel moeite deed voor de perfecte foto als nu is klein. Zelfs als je ook nu weinig fucks geeft om je populariteit op social media, zijn die drie likes van een aantal jaren geleden toch wel aan de sneue kant.

De naakte waarheid

Dit geldt ook voor Chloë Sterk van DailyNonsense. Een tijd geleden besloot ze haar leven om te gooien. Ze wilde de energie die ze als social influencer normaal gesproken in Instagram stak, nu steken in diepgaande verhalen. Ze startte haar eigen platform en schreef hiervoor een artikel over de 'naakte' waarheid achter Instagram.

''Bij mijn eerste foto kreeg ik zes likes. Toen was het gewoon nog gezellig.''

depressie

Het leven op 'the gram' en het 'echte leven' zouden volgens velen makkelijk naast elkaar kunnen bestaan. Maar toch is dat niet echt zo. Zelfs als je geen social influencer bent, kan al die perfectie op Instagram voor een hoge druk zorgen.

''Ik zag veel mensen depressief worden. Niet per se mensen die influencers zijn, maar vooral mensen die het juist net niet waren.''

weinig likes

Hoe komt het eigenlijk dat Instagram tegenwoordig zulke nare effecten heeft? Is dat het huidige verdienmodel of laten we ons gewoon teveel leiden door social media? Volgens Chloë is het vooral het nieuwe algoritme dat Instagram echt fucked up maakt.

''Voorheen zag je de posts chronologisch. Maar Instagram dacht: als iedereen foto's post, willen wij daar geld aan verdienen, dus we gaan voortaan 'naar relevantie' iets laten zien. Als je weinig post of weinig likes hebt, denkt Instagram dat je niet relevant bent. Hoe sneller je likes hebt binnen een minuut, hoe relevanter je bent.''

Meer dan de perfecte foto

Hoewel ze een lange periode ook obsessief bezig was met de perfecte foto, is ze nu vooral blij dat ze dat niet meer zo afhankelijk is van social media en hoeveel likes of reacties ze krijgt.

''Mensen proberen van alles om populair te worden op Instagram. Ze gaan hangen met andere grotere influencers en dat soort dingen, maar je moet je daar niet door laten leiden. Dat wil ik laten zien: er is iets anders dan alleen die perfecte foto.''

Ster advertentie
Ster advertentie