FunX

Influencers moeten duidelijker aangeven of ze reclame maken

foto: Instagram @nesimelahmadi
  1. Newschevron right
  2. Influencers moeten duidelijker aangeven of ze reclame maken

Je hebt vast wel eens een foto of video van een influencer voorbij zien komen op Insta waarbij je dacht: Hmm.. this smells like reclame. Een groot deel van hun money maken influencers natuurlijk door advertenties. Toch vindt de Stichting Reclame Code (SRC) dat zij dat duidelijker moeten aangeven op social media. En daarom zijn ze de campagne '#Ad Herken de reclame op internet' gestart. In Start vertelde Nesim Najih hoe hij dat zelf doet op zijn accounts.

Duidelijkheid

Dus, first things first. Nesim is zelf natuurlijk ook influencer, maar hoe gaat hij zelf om met het plaatsen van ads? En is hij er altijd eerlijk over? Nesim: "Naar mijn gevoel wel. Op Instagram kan je aanvinken dat het een betaald partnerschap is met een merk. Dat zijn wel dingen om tegenover je kijkers duidelijk te maken dat het een reclamepost is vanuit mij. [...] En je kan natuurlijk de hashtag #ad of #sponsor erbij zetten om het ook duidelijk te maken."

Verwarring

Maar soms kan een influencer het ook over een dope product hebben zonder er reclame voor te maken. Dat kan een beetje verwarrend zijn. Ook in het geval van Nesim die zelf gesponsord wordt door een bekend merk.

"Ik had laatst een YouTube-filmpje gemaakt over mijn sneaker collectie. Maar die video is niet gesponsord of betaald. Ik had 'm gewoon gemaakt omdat ik het zelf leuk vond. [...] Bij die video werd er ook gedacht dat ik weer werd gesponsord. Dat was dus niet het geval."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Campagne

Maar wat vindt Nesim eigenlijk zelf over de campagne van de SCR? Denkt hij dat het helpt? Nesim: "Het is wel goed om mensen bewust te maken van: dit is reclame en dit niet. [...] Ik denk wel dat je het, hier en daar, sowieso altijd wel gaat hebben. Van die mensen die gewoon een beetje sluikreclame maken. Maar als influencers werken met hele grote partijen, denk ik dat er vanuit de partij-kant ook gewoon wordt gezegd om er hashtags bij te zetten. Daar letten ze zelf ook best wel scherp op."

Ster advertentie
Ster advertentie