Naar cookieinstellingen
FunX

Nochtli over eenzaamheid op sociale media: "Ik herkende mij niet in wat ik online zag"

foto: Instagram: nochtlii
  1. Newschevron right
  2. Nochtli over eenzaamheid op sociale media: "Ik herkende mij niet in wat ik online zag"

Waarschijnlijk is 3 tot 10 procent van de jongeren wereldwijd chronisch eenzaam. De coronacrisis doet daar nog eens een schepje bovenop. Meer dan de helft van de jongeren tot 25 jaar voelen zich namelijk meer eenzaam dan voor de crisis, dat blijkt uit onderzoek van I&O Research. Vandaag begint de Week tegen Eenzaamheid en model slash content creator slash dancing queen Nochtli Peralta Alvarez vertelt waarom het juist nu belangrijk is om dit onderwerp bespreekbaar te maken.

Open en eerlijk

Wie Nochtli's Instagram en YouTube de afgelopen periode in de gaten heeft gehouden, ziet nu even een andere kant van haar leven. Ze is vooral open over het feit dat ze lange tijd last had van paniekaanvallen en dat ze sinds anderhalve maand therapieën volgt. Nochtli zegt dat ze het taboe op het zoeken van professionele hulp wil doorbreken, maar dat ging niet helemaal vanzelf.

"Moet ik dan altijd in die happy bubble blijven op social media over hoe geweldig ik me voel? Want dat ben ik niet"

"Ik was in het begin heel erg bezig met wat mensen van mij zouden vinden als ik hierover zou beginnen. Sociale media hebben mij ontzettend veel gebracht, maar de balans was lange tijd zoek. Sinds het nieuwe algoritme bepaalt Instagram of je bovenaan komt te staan op basis van je app-activiteit. Dat is zo'n mindfuck, want Instagram is mijn werk, maar voor mij tegelijkertijd ook persoonlijk. Dus toen ik een tijd niet goed in mijn vel zat en ik geen goede content meer kon maken, wist ik niet wat ik moest doen. Moet ik dan altijd in die happy bubble blijven op social media over hoe geweldig ik me voel? Want zo voel ik me niet. En ik vind het belangrijk om mijn Instagramkanaal niet alleen als business te zien, maar het juist gebruiken als een plek voor inspiratie. Ik wil dan heel open en eerlijk kunnen zijn."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meer eenzaam door social media

Hoewel social media is ontwikkeld om mensen samen te brengen, kan het juist eenzaamheid in de hand werken. De Universiteit van Pittsburgh concludeerde in een onderzoek dat hoe meer uren je op sociale media doorbrengt, hoe groter de kans is dat jij je eenzaam voelt.

"Je moet niet vergeten dat er op instagram slechts highlights staan. Je gaat geen foto posten dat je een potje aan het janken bent"

Nochtli: "Ik kan me heel goed voorstellen dat het eenzaam kan voelen als je constant ziet dat andere mensen bij de leukste feestjes en op de mooiste vakanties zijn", legt Nochtli uit. "Je moet alleen niet vergeten dat het slechts highlights zijn. Je gaat geen foto posten dat je een potje aan het janken bent. Ik snap dat als je niet lekker in je vel zit of als je minder vrienden hebt, jij je daardoor eenzamer kunt gaan voelen."

Zelf geeft Nochtli aan dat ze zich niet op deze manier eenzaam heeft gevoeld, maar dat ze zich lang niet herkende in wat ze op sociale media zag. "Ik voelde me alleen in mijn gevoel als ik door mijn Instagram scrolde, want ik zag niemand waar ik me aan kon relateren. Ik dacht: wat heb ik hieraan? Het doet me niks goeds ofzo. Ik dacht dat er niemand anders was die zich voelde zoals ik."

"Als zij het kan, kan ik het ook"

Maar sinds Nochtli openheid van zaken heeft gegeven, komen er voornamelijk positieve reacties binnen van volgers én bn'ers. "Ik kreeg veel berichten in mijn DM: 'Thanks Nos, ik ben zo blij dat je dit online hebt gezet, want ik heb hetzelfde, maar ik heb er nooit over durven praten.' Dat vind ik fijn en had ik eerder willen weten. Het mooie is dat mensen gaan denken: als zij naar therapie gaat, dan kan ik het ook. Als ik mensen op die manier kan helpen door mij open te stellen op sociale media, dan doe ik dat."

Tips en tricks tegen eenzaamheid

Ondanks dat je veel mensen om je heen kunt hebben, zowel in het echte leven als online, kun je je nog eenzaam voelen. Nochtli deelt enkele tips voor wie worstelt met deze gevoelens. "Ik denk dat je niet bang moet zijn om uit te spreken dat je je gewoon klote voelt", vertelt Nochtli. "Praat erover met je vrienden of familie. En het is oké om je niet oké te voelen, dat vergeten mensen echt heel erg. Social media is niet het echte leven. Trek je er niet aan op en vergelijk jezelf vooral niet met anderen, want dat is een killer."

00:01
00:00

Het belangrijkste om mentaal fit te blijven, is door fysiek fit te blijven, vertelt Nochtli uit eigen ervaring: "Het is zo belangrijk om jezelf te dwingen om iets te gaan doen, ook tijdens een lockdown. Van films kijken in bed word je super 'woozy' en moe." En daarom: kom in beweging, al is het maar een wandeling door de stad of een rondje op de fiets.

"Hoe beter je lichaam voelt, hoe beter je mentale status daar ook mee wordt geüpdatet. Als je niks doet, gaat je metabolisme omlaag. Je gaat slechter eten, krijgt puistjes... Alles helpt mee aan dat mentale plaatje. Als je sport, gaat er meer endorfine door je lichaam heen. Deze happy-makers zijn een lichaamseigen drugs om jou blij te maken."

Zoek je balans

Moeten we dan met z'n allen 7 dagen per week in de sportschool staan? "Absoluut niet, je moet voor jezelf de balans daarin vinden. Ik train 4 à 5 dagen per week, maar omdat je dit ziet op mijn social media, betekent het niet dat jij dat ook moet doen. Die vergelijking maakt je dus kapot. Je moet doen waar jij je lekker bij voelt en als je een dag geen zin hebt, dan ga je niet. Maar probeer het gewoon, juist wanneer jij je sloom voelt. Denk eraan dat het ook voor je binnenkantje is, niet alleen voor de buitenkant. Ik weet zeker dat het een positieve uitkomst geeft. Begin met een uurtje lopen, ga met je hond naar buiten of met je cavia. Zolang je maar blijft bewegen."

Bekijk hieronder Nochtli's verhaal.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.