Naar cookieinstellingen
FunX

Ashlee Janelle over haar succesvolle carrière: "Belangrijk om te weten wat je echt wil"

foto: Ashlee Janelle
  1. Newschevron right
  2. Ashlee Janelle over haar succesvolle carrière: "Belangrijk om te weten wat je echt wil"

In een nieuwe rubriek vertellen verschillende jonge vrouwen over de weg die zij hebben afgelegd binnen hun succesvolle carrière. Wat zijn de adviezen die zij aan hun jongere zelf zouden geven? Dit keer spreken we met niemand minder dan Ashlee Janelle Danso. In een interview met FunX vertelt ze alles over haar carrière in de fashion scene en als founder van YOUNG / The Agency en deelt ze waardevolle tips voor iedereen die een vergelijkbaar carrièrepad ambieert.

Ashlee is actief in de creatieve industrie en begon haar carrière met stages bij PR-bureaus. Hierdoor kon ze haar netwerk uitbreiden en kreeg ze de kans om stylisten te assisteren bij vooraanstaande tijdschriften zoals Grazia en Talkies. Tegenwoordig is ze ook een bekendheid op Instagram, waar ze haar serie Ashlee Janelle Discovers deelt. Bovendien ondersteunt ze jonge creatievelingen in haar rol als eigenaresse van YOUNG / The Agency.

Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd tijdens je werk in fashion en de media?

"De belangrijkste les die ik geleerd heb is hoe belangrijk het is om dicht bij jezelf te blijven en echt je gevoel te volgen. Er zijn natuurlijk heel veel meningen van andere mensen en soms is dat goed, soms is het ook wel gegrond. Daarom is het nog belangrijker om te weten wat jij echt wil. Als dat betekent dat het iets langer gaat duren om te komen waar ik wil zijn, vind ik dat prima, omdat ik weet dat ik mijn eigen keuze gevolgd heb en echt naar mezelf heb geluisterd."

Als je als vrouw een carrière in de media nastreeft, waar zou je dan moeten beginnen?

"Ik denk dat het belangrijk is om stage te gaan lopen. Stage lopen op de juiste plekken is belangrijk omdat je daar nieuwe mensen ontmoet en op die manier kan netwerken. Toen ik wist dat ik styliste wilde worden, heb ik stage gelopen bij een PR-bureau. Dat was sowieso top omdat echt alle mensen die in de mode werken, maar ook bekende mensen, bij PR-bureaus komen. Voornamelijk stylistes, om kleding te lenen. Daar ontmoette ik zoveel stylistes. Uiteindelijk heb ik zo ook twee stylisten kunnen assisteren, want je bouwt natuurlijk een relatie op. Ze kwamen vaak langs en dan hielp ik in de showroom. Ik denk dat het belangrijk is om eerst echt duidelijk te hebben wat je wil doen in de mode en dat je daar dan een gepaste stage bij zoekt."

Wat zou je tegen je jongere zelf willen zeggen aan het begin van je carrière?

"Ik zou vragen: ‘Heb je geduld?’ Haha, precies dat. Heb je geduld? Want het gaat lang duren, maar uiteindelijk kom je er wel."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Wat is jouw beste carrièretip?

"Stel financiële doelen. Ik heb dit gisteren ook als tip meegekregen en er ging ineens zo’n light bulb aan. Vooral als je een creatief persoon bent, kan ik me goed voorstellen dat je het fijn vindt om gewoon lekker creatief bezig te zijn. Maar stel alsnog financiële doelen. Schrijf op hoeveel je aan het eind van het jaar verdiend wil hebben, schrijf op wat je in 2025 wil verdienen. Zo kan je het echt monitoren en financieel groeien. Kijk ook naar hoe je die doelen kan bereiken, dus bijvoorbeeld door ergens parttime te werken of nog freelance klussen aan te nemen. Dit is echt voor de creatieve mensen, net zoals ikzelf, die het heel leuk vinden om creatief bezig te zijn en soms het financiële plaatje kunnen vergeten. Schrijf gewoon echt doelen op. Het werkt echt!"

Hoe belangrijk is je netwerk in de mode industrie?

"Heel, heel, heel erg belangrijk. De fashion scene in Nederland is heel klein, dus eigenlijk kom je elkaar hoe dan ook, tegen. Daarom is het zo belangrijk om een goede reputatie bij mensen achter te laten, niet fake zijn. Wees gewoon jezelf. Mensen praten en het komt altijd wel weer terug. Het heeft allemaal invloed op elkaar, je netwerk is echt heel belangrijk."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.