FunX

Van cargopants tot voetbaljerseys: deze fashiontrends gaan 2023 overnemen

foto: Instagram: @kimkardashian / @memphisdepay / @justinbieberfoto: Instagram: @kimkardashian / @justinbieber
  1. Newschevron right
  2. Van cargopants tot voetbaljerseys: deze fashiontrends gaan 2023 overnemen

Hoewel er veel verschillende kledingstijlen zijn en iedereen zijn eigen voorkeuren heeft, lijkt streetwear de laatste jaren steeds meer een stempel te drukken op de hedendaagse fashionindustrie. Van fast fashion tot high-end fashion: de elementen uit streetwear zie je eigenlijk in alle soorten kleding terug. Databedrijf EDITED analyseerde de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van mode en volgens hen zullen de ingezette streetweartrends Gorpcore en Y2K hun invloed het komende jaar voortzetten. Het bedrijf zet op basis daarvan zes concrete productsoorten op een rijtje die in 2023 de overhand zullen nemen.

Wat is Gorpcore?

Met Gorpcore worden functionele kledingstukken met een fashiontwist bedoeld. Je kunt daarbij denken aan bucket hats, laarzen, regenjassen, bodywarmers, puffer jacks, cargobroeken en ga zo maar door. Het is kleding die je veelal tijdens het survivallen, skiƫn of op de camping zult terugzien. Door subtiele modebewuste wijzigingen aan bijvoorbeeld de pasvorm of kleurcombinatie zijn outdoorproducten door veel mensen de laatste jaren omarmd als esthetische fashionitems.

De kleuren die je veel ziet, zijn ook de kleuren die daadwerkelijk veel gedragen worden door bijvoorbeeld hikers of survivalaars: aardetinten, zwart en legergroen. De naam Gorpcore komt van de afkorting 'gorp', die staat voor good old raisins and peanuts. Dit is namelijk het favoriete tussendoortje van veel outdoorsporters, omdat je veel energie krijgt van de snack. Fans van Gorpcore kunnen eruit zien alsof ze de Kilimanjaro gaan beklimmen, terwijl ze in feite gewoon een latte macchiato bij hun favoriete coffee to go gaan oppikken.

Wat is Y2K?

Y2K refereert letterlijk naar Year 2000, oftewel het jaar 2000. De modetrend wordt gekenmerkt door nostalgische items die rond de eeuwwisseling gedragen werden door popiconen. Baggy broeken, superkorte topjes, wijde trainingspakken, opvallende merkplaatsingen, grote sweaters, haarbanden: de nieuwe generatie brengt de vibes uit de beginjaren van 2000 maar al te graag terug.

De opmars van Y2K heeft onder meer te maken met de populariteit van TikTok. Tijdens de pandemie zijn er veel trends op het platform ontstaan, waaronder jongeren die hun jeugdsentiment uitlichtten en de iconische kledingstijl uit hun tienerjaren omarmden. Kleding binnen de Y2K-trend wordt vooral gekenmerkt door de vibe die het overbrengt. De samenkomst van nostalgie en moderne creatieve technieken zorgen ervoor dat retro-items in een verfrissend jasje worden gestoken.

1. Cargopants

Een goed voorbeeld van Gorpcore en Y2K is een cargobroek. De functionele pants, met over het algemeen meer zakken dan een 'normale' broek, heeft een retro look die normaliter een wat wijdere fit heeft dan de skinny en slim fit jeans die zo'n zes jaar geleden de overhand namen.

Volgens EDITED steeg de vraag naar cargopants de afgelopen drie maanden in dameskleding met maar liefst 198 procent. Ook in herenkleding was er een stijging te zien. Daar gaat het om 98 procent op jaarbasis. De meest populaire kleuren die over de toonbank gaan, zijn zwart, groen, bruin en grijs. Maar liefst 75 procent van de verkopen betreft een van deze kleuren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

2. Maxi skirts

Een ander element wat afkomstig is uit de Y2K-ontwikkeling en dit jaar steeds meer terug te zien zal zijn in het straatbeeld is de maxi skirt. In het begin van deze eeuw waren lange rokken enorm populair onder popiconen en de verwachting is dat grote merken komend jaar steeds meer van dit soort rokken, of het nou in cargo-, parachute-, denim- of lowcutstijl is, op de markt zullen brengen.

Volgens EDITED was 29 procent van alle rokken dit jaar een maxi skirt en vooral de denimrokken zullen naar verwachting komend jaar een flinke opmars maken. Het bedrijf wijst er verder op dat grote merken zullen gaan experimenteren met acid-washing en andere creatieve concepten om hun maxi skirts op unieke wijze te positioneren.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

3. Motorjackets

Motorjackets worden gezien als een van de populairste items van 2022. Ook deze ontwikkeling wordt voortgestuwd door de heropleving van stijlen uit eind jaren '90 en begin jaren '00. Tegelijkertijd wordt de jas gezien als een functioneel item door de bescherming die het biedt. Voor de perfecte fashionlook worden de motorjackets tegenwoordig voorzien van kleurrijke blokken of opvallende patches met vaak een oversized fit.

De vraag naar motorjackets steeg in de herfst van 2022 met 74 procent, meldt EDITED. Grote merken als Palace, Gucci en Supreme brachten hun eigen stijlen op de markt met soms een bijpassende motorbroek om de look af te maken. De verwachting is dat andere merken hun voorbeeld zullen volgen en de modewereld de bikercultuur nieuw leven in zal blazen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

4. Varsity jackets

Varsity jackets, ook wel bekend als universiteitsjackets, zijn al jarenlang een belangrijk element in streetwear. Hoewel de jas bij velen geliefd is, heeft de klassieke jack het afgelopen jaar belangrijke ontwikkelingen ondergaan, met uitbreidingen naar bijpassende sweatpants, t-shirts, accessoires en gebreide kleding.

Bij grote merken als Kenzo en Kith zorgde de Varsity-collectie de laatste maanden voor het grootste gedeelte van de omzet. Om die reden verwacht EDITED dat ook dit jaar streetwearlabels ontwerpen zullen blijven maken met graphics die je doen denken aan de klederdracht op Amerikaanse universiteiten.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

5. Fuzzy Fleece

Als het gaat om een functioneel item met nostalgische waarde en een fashiontwist kan de fuzzy fleece sweater niet ontbreken. De pluizige trui houdt je warm, doet je denken aan het verleden en onderscheid je outfit van de massa op subtiele wijze. Hoewel het vooral fijn en zacht is om fuzzy fleece te dragen, kan het ook juist zorgen voor een luxe look.

De populariteit rondom de fuzzy fleece sweater is ontstaan door samenwerkingen tussen outdoormerken en streetwearlabels. Denk bijvoorbeeld aan de collaboratie tussen The North Face en Supreme. Merken onderscheiden zich vooral door opvallende kleurcombinaties te gebruiken of grote logo's te bedrukken/borduren. Volgens EDITED zullen komend jaar vooral neutraal gekleurde of bruine fuzzy fleece sweaters de overhand nemen. Daarnaast zal ook fleece-loungewear populair worden door merken als SKIMS.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

6. Voetbaljerseys

Voetbalshirts zijn altijd al een belangrijk onderdeel geweest van streetwear, maar door het WK is de hype weer tot nieuwe hoogtes gestegen. Hoewel je de jerseys al sinds jaar en dag ziet, zorgen streetwearlabels en high-end fashionmerken er met subtiele twists voor dat de shirts weer bijzondere kenmerken krijgen. De jerseys bevatten over het algemeen veel logo's, hebben een unisex-uitstraling, een retro-sport vibe en vooral een oversized pasvorm.

Grote merken als Palace en Balenciaga werken samen met sportmerken als Umbro en Adidas om hun krachten te bundelen en tot unieke ontwerpen te komen die streetwear en sport samenbrengen. EDITED verwacht dan ook dat relatief kleinere merken deze trend zullen overnemen en dat steeds meer voetbalclubs de samenwerking aan zullen gaan met kledingmerken om tot bijzondere looks te komen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie