Naar cookieinstellingen
FunX

De Volkskrant: Niks wereldverbeteraars, gewoon radiomakers

  1. Newschevron right
  2. De Volkskrant: Niks wereldverbeteraars, gewoon radiomakers
In de Randstad luisteren bijna alle jongeren naar radiozender FunX. De website is al bezweken onder de belangstelling. Wat is het geheim? 'De authenticiteit. Jongeren horen dat het echt is.'

'Welkom bij jezelf!' De lijspreuk van jongerenradio FunX, sinds een jaar in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht op FM-frequenties te horen, klopt als een bus.

De veertig redactieleden van de Haagse editie van FunX zijn net zo jong als de doelgroep (10-34 jaar) en hebben ook roots over de hele wereld.

In de Haagse studio, het kloppend hart van de zender, zijn Laila Greve (26, Indonesisch-Marokaans-Nederlands), Lenna van den Haak (23, Indonesisch-Nederlands), Henry Titisuna (25, Moluks), Jickey Traxel (25, Nederlands-Surinaams-Moluks) en Mavis Sordjour (25, Ghanees) als volleerde radiomakers aan het werk: gasten regelen, items monteren, programma's voorbereiden. Toch heeft slechts een enkeling radio-ervaring. Cherylla Ganpatsingh (23) bijvoorbeeld studeerde Management Economie en Recht voordat ze bij FunX solliciteerde. Een stoomcursus radiomaken later is ze eindredacteur van de dagelijkse talkshow. Melvin Toemin gaf zijn baan bij het CWI op om muziekcoördinator bij FunX te worden. Willem Stegeman (37), directeur en oprichter van FunX: 'Wij hebben de medewerkers niet op ervaring of opleiding geselecteerd, maar op talent en mentaliteit.'

Toen oud-staatssecretaris van Cultuur Rick van der Ploeg in 2000 ruimte op de ether wilde reserveren voor een allochtoon initiatief, zag Stegeman zijn kans schoon om een 24-uurs publieke zender voor stadsjongeren te beginnen. Stadsjongeren? 'Wij zijn géén allochtone zender, maar een zender voor jongeren in de randstad', benadrukt Stegeman. 'Maar stadsjongeren zijn nu eenmaal voor een groot deel allochtoon, dus luisteren zij veel naar FunX.'

Stegeman, oud-directeur van Stadsomroep Den Haag, zocht samenwerking met de zendgemachtigden in de vier grote steden en hield brainstormsessies met twaalf jongeren uit de grote steden. De uitkomst: de voertaal van FunX moest Nederlands zijn en de muziek moest een gezonde mix van alle culturen hebben, vonden de jongeren. Maar de zender moest vooral leuk zijn. Het woord 'integratie' mocht niet vaak vallen. 'Wij zijn radiomakers, geen wereldverbeteraars', zegt woordvoerder en mede-oprichter Samira el Boustati (29). Na twee jaar onderhandelen kreeg Stegeman een jaarlijkse subsidie van twee miljoen euro voor vier jaar.

Inmiddels is de website, die onder meer door jongeren buiten de randstad massaal gebruikt wordt om online naar FunX te luisteren, bezweken onder de overweldigende belangstelling. 'Hij kan een half miljoen bezoekers per maand aan', zegt Stegeman. 'Maar maar dat is niet genoeg dus we werken aan een nieuwe site.' Luistercijfers ontbreken, maar uit straatinterviews door de zender bleek dat FunX in Rotterdam radiostation nummer één is. FunX heeft een doelgroep aan zich weten te binden die de gevestigde orde in Hilversum, ondanks verwoede pogingen, nooit heeft kunnen bereiken. Wat is het geheim? 'De authenticiteit', meent Stegeman. 'Jongeren horen dat het echt is en geen verzinsel van witte heren met stropdassen. De makers begrijpen hen en spreken dezelfde jongerentaal.'

Op de achtergrond klinkt in de studio hiphop en r&b, de meestgedraaide genres op FunX, maar ook Senegalese rap. 'Dat is nu precies de kracht van FunX', meent woordvoerder en mede-oprichter Samira el Boustati (29). 'Wij draaien ook muziek uit de herkomstlanden van onze luisteraars.' Dus is er naast Shakira, Pink, en 50 Cent, ook Arabische reggae, Indiaase bhangra en Cubaanse rap te horen. Muziek die onder veel 'stadsjongeren' leeft, maar door popzenders als 538 en 3FM niet gedraaid wordt.

'Mixpop', noemt muziekman Toemin het repetoire op FunX - wereldmuziek is te oudbollig en folkloristisch.' Toemin krijgt dagelijks tips van luisteraars en gaat zelf ook in binnen- en buitenland op zoek naar interessante nummers. 'Muzikanten die in Nederland wonen sturen vaak een demo op. Als hun muziek goed geproduceerd is en tussen Dr. Dre en Jennifer Lopez past, draaien we het gewoon. Wij geven ze die kans.' Zo heeft FunX al heel wat sterren gecreëerd. De Rotterdams-Kaapverdiaanse zangeres Suzanna Lubrano, die in Afrika een wereldster is maar in Nederland onbekend, kreeg haar eerste airplay bij FunX. Maar ook buitenlandse artiesten zoals het succesvolle Outlandish en Aventura waren, voordat ze doorbraken bij andere zenders, het eerst door FunX ontdekt.

De muziek is de spil van de zender. Maar ook de dagelijkse Talkshow en de FunX Poll, korte items waarin jongeren hun mening kwijt kunnen over seks, school, religie of geld, zijn essentieel voor de zender. 'Meestal wordt er óver deze jongeren gesproken', zegt El Boustati. 'Maar wij geven ze een podium om hun stem te laten horen.'

Die aanpak schijnt te werken. In duizelingwekkend tempo eist FunX een plek op in radioland. Maar bij de zender zelf blijven ze nuchter. Op de avances van de NOS, die samenwerking met FunX wil omdat ze onder de naam Urban Radio een soortgelijke zender wil beginnen, reageert Stegeman gelaten. Hij is wel gevleid, daar niet van. 'Maar', zegt hij. 'We zijn er nog lang niet.'

Bron: Volkskrant door Seada Nourhussen

Ster advertentie
Ster advertentie

Lees ook

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.