Naar cookieinstellingen
FunX

De Volkskrant: Meepraten over daten, politiek en masturbatie

  1. Newschevron right
  2. De Volkskrant: Meepraten over daten, politiek en masturbatie
Publieke radiozender FunX is in ruim twee jaar tijd opgeklommen tot best beluisterde zender onder jongeren in de Randstad. Het geluid van de stad, dat klinkt uit de studio van FunX. Met zijn etnische mix is het de best beluisterde radiozender van de Randstad. Het geheim? ‘Wij zijn onze luisteraar.’

‘Veel media roepen dat ze voor en door jongeren zijn. Wij zijn het echt.’ Programmadirecteur Dannawi glundert. In ruim twee jaar tijd is ‘zijn’ radiozender FunX opgeklommen tot de best beluisterde zender onder jongeren in de Randstad. ‘De jongeren willen zich serieus genomen voelen. Dan moet je geen radio maken vanuit de gedachte: de jeugd zal dit wel willen horen’’, verklaart hij. Maar: ‘Wat willen jullie horen? Daar bereik je ze mee.’ Uit de luidsprekers in het hippe, kleurrijke kantoor klinkt een Arabisch dancenummer.

In de naastgelegen studio kletsen Sandra (23) en Laila (27) de laatste minuten van hun programma vol. De ochtendshow zit er bijna weer op. ‘De telefoon staat hier altijd roodgloeiend. Wij hebben een lekker programma met inhoud die ertoe doet. Jongeren kunnen meepraten over daten, politiek en masturbatie’, zegt sidekick Laila als de on air-lamp weer uit is.

FunX (spreek uit: funnix) is een publieke omroep en werd drie jaar geleden -op initiatief van toenmalig staatssecretaris Rick van der Ploeg -door lokale omroepen van de vier grote steden opgericht. Het station moet het hebben van mond-tot-mond reclame. Dannawi: ‘Campagnes waren tot dusver niet nodig. De meeste van onze luisteraars luisterden twee jaar geleden geen radio. Via msn horen ze van vrienden over FunX.’

In de doelgroep 15-25 jaar laat FunX met een dagbereik van 21% (Interview/NSS) de traditionele jongerenzenders Radio 538 en 3FM achter zich. ‘Toch is er geen echte concurrentie. Onze grootste concurrent zijn we zelf’, zegt Dannawi. ‘Niemand had kunnen dromen dat het zo snel zou gaan. We moeten nu oppassen dat we niet naast onze schoenen gaan lopen.’

Ali B, Lange Frans en Baas B en K-liber, ze scoren sinds een jaar hit na hit. Volgens muzieksamensteller Melvin ‘The music man’ Toemin is dat succes bij FunX begonnen. ‘Bij TMF denken ze: die hebben we nog niet bij FunX gehoord, dus we durven het nog niet aan. Daar zie ik ook mijn grootste taak. Niet meedoen met de massa en de urban platen uit de hitlijsten draaien, maar altijd bovenop nieuwe muziek zitten. Gisteren stond ik hier nog te schreeuwen van blijdschap: ik had de nieuwe Magic System binnen. Die gaat het doen hoor.’

Urban is de verzamelnaam van muziek met de ‘FunX-factor’, zoals Dannawi het noemt. R&b en hiphop, maar ook niet-westerse popmuziek worden de hele dag op de zender gedraaid. ‘Al voor de start van het station zaten we met jongeren rond de tafel. Er was geen behoefte aan nog meer pop- en rockmuziek. De jeugd wil een etnische mix. Het geluid van de stad.’ Commerciële radiozenders zijn volgens Dannawi veel meer een ‘vehikel voor adverteerders’. ‘Wij hoeven geen programma’s te maken om adverteerders te trekken.’

Toemin vult aan: ‘Als Ali of Rachid tijdens een discussie over de Europese Grondwet Sunday Bloody Sunday hoort, haakt hij af. Bij ons blijven de jongeren hangen doordat K-liber en 50 Cent de inhoud omlijsten.’ Wat is nou het geheim van FunX? Dannawi lacht. ‘Wij zíjn onze luisteraar, jong. Maar of dat nou zo’n groot geheim is.’

Bron: de Volkskrant
Tekst: Ewoud ten Kleij

Ster advertentie
Ster advertentie

Lees ook

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.