FunX

Roselilah bij ADE Beats: hoe word je een Grammy-winnende producer?

foto: @roselilah
  1. Newschevron right
  2. Roselilah bij ADE Beats: hoe word je een Grammy-winnende producer?

Ze maakt beats voor de heetste Amerikaanse rappers en won daarmee dit jaar op 25-jarige leeftijd zelfs al een Grammy, dus aan wie kun je beter advies vragen over produceren dan aan Roselilah? Tijdens ADE Beats vertelde ze waar haar passie is begonnen en hoe ze daarmee haar plekje in de door mannen gedomineerde hiphopscene heeft weten te veroveren.

Quote

Het gevoel dat ik nergens anders goed in was, zorgde ervoor dat ik beats bleef maken

'Nergens goed in'

Wat Roselilah deed beslissen om volop muziek te gaan maken, was haar gebrek aan een ander talent, zo verklaart ze zelf. "Ik was nooit goed in iets: niet in school en niet in sport. Maar als ik muziek maakte, vond ik rust in mezelf. Telkens als ik een beat af had, kon ik goed slapen. Dat gevoel werkte verslavend." Het gevolg was dat ze elke dag bezig was met het creëren van nieuwe muziek. "Het gevoel dat ik nergens anders goed in was, zorgde ervoor dat ik beats bleef maken."

Roselilah

foto: FunX

Support van moeder

Roselilah's moeder was in het begin nog helemaal niet zo blij met de carrièreplannen van haar dochter. "Ik was haar meisje en dan ging ik ineens naar de studio met 'gevaarlijke rappers'. Zo was het natuurlijk niet, maar zo dacht ze, dus ze was nog niet zo supportive." Dat veranderde toen ze zag hoe succesvol Roselilah was in wat ze deed. "Ze zag dat ik geld verdiende en officiële contracten kreeg, dus dat die mensen ook gewoon zakenmensen zijn. Toen had ze er meer vertrouwen in dat ik niet in de problemen zou komen."

Slide in the dm

Roselilah heeft naast het Grammy-winnende Family Ties van Baby Keem en Kendrick Lamar ook al beats gemaakt voor andere grote internationale artiesten. En dat begon allemaal bij berichtjes op Instagram. "Future, Young Thug, Meek Mill en Big Sean heb ik allemaal gewoon zo benaderd. Dat je een blauw vinkje op je account hebt, helpt dan wel", geeft ze toe. "Soms reageren ze, soms niet, maar ik blijf m’n werk gewoon ieder half jaar sturen. Zolang je maar niet gaat spammen, want als ze je eenmaal zien als spammer, kom je daar niet meer van af."

Goede relaties en goede advocaat

Roselilah adviseert andere producers om ook gewoon beats rond te sturen. "Ik stuur het direct naar artiesten zelf. Via managements duurt het lang en je weet nooit zeker of het aankomt bij de artiest." Als er eenmaal een samenwerking tot stand is gekomen, probeert ze altijd goed contact te onderhouden met artiesten. "Goede relaties zijn belangrijk, zonder managers of anderen ertussen."

Een goede advocaat inschakelen is volgens haar wel een must zodra artiesten aan de slag willen met jouw muziek. "Bij m'n eerste Amerikaanse deal was ik zo blij dat ik meteen heb getekend zonder advocaat. Dat was natuurlijk niet zo slim."

In de minderheid

Slechts twee tot drie procent van de producers is vrouw, zo klinkt het tijdens het gesprek. Roselilah is wat dat betreft dus in de minderheid. "Maar ik hoef niet per se harder te werken dan anderen", vertelt ze. "Het is eerder een voordeel, want de aandacht is al sneller op je gericht, dus je kan meer werk laten horen. Maar als je hard bent, ben je hard."

Haar muziek mag dan misschien een wereldwijd publiek bereiken, Roselilah maakt haar tracks nog altijd vanuit haar kamer bij haar moeder thuis. "Dat is gewoon m'n comfortzone. Daar zitten veel herinneringen en daar maak ik de beste muziek."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie