Naar cookieinstellingen
FunX

Marou en Massin rappen over Palestina: "Er is een gebrek aan inhoudelijke hiphopmuziek"

foto: Liselotte Diesveld
  1. Newschevron right
  2. Marou en Massin rappen over Palestina: "Er is een gebrek aan inhoudelijke hiphopmuziek"

Marou en Massin zijn nog geen gevestigde namen binnen de industrie, maar werken er hard aan om dit te veranderen. De twee vrienden uit Purmerend vrezen er niet voor om hun plek in te nemen en hun stem luid te laten horen. Met hun onlangs uitgebrachte track Greed (hebzucht) gebruiken ze hiphop op de manier zoals het ooit is ontstaan, namelijk als protestmiddel. Ze uiten kritiek op de huidige staat van de wereld en de ijzige stilte vanuit onze wereldleiders naar het Palestijnse volk. In een interview met FunX vertelt het duo over Greed (hebzucht), de commercialisering van hiphop en hun weg naar de top.

Hebzucht

Greed, oftewel hebzucht is volgens Marou en Massin een staat waarin we momenteel leven en eigenlijk al heel lang leven. Hebzucht vanuit de consument, de media en het allerbelangrijkste: hebzucht vanuit de wereldleiders. In hun nummer Greed kijken de rappers dan ook kritisch naar zowel de geschiedenis als het heden en kaarten ze verschillende situaties aan. Van de tien miljoen Congolezen die vermoord zijn in de vroegere Belgische kolonie tot het hedendaagse geweld dat tegen de Palestijnen wordt gebruikt. "Weer een mens gevlogen. Deze keer een kind met honderd dromen. Hij was gewend aan het geluid van als er bommen komen. Zijn moeder was al dood, zijn vader mist een been. Hij was vergeten hoe het is om als een kind te spelen", rapt Massin.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Woede

Massin vertelt dat het nummer tot stand is gekomen, in samenwerking met de vijftienjarige producer Guvnor Jor, door een groot gevoel van onmacht dat de jongens ervaren door het leed dat de Palestijnen meemaken. "Het gaat vooral om opgekropte woede die er gewoon uit moest. De dag dat ik het nummer maakte, scrolde ik door Instagram en zag ik weer allerlei video's van de hel waarin de Palestijnen leven. Ik moest mijn ei gewoon kwijt."

Het duo gebruikt hun tekst in Greed om een duidelijk beeld te schetsen van het onrecht dat de Palestijnen wordt aangedaan. Daarnaast werpen ze ook een blik op de rol die het Westen in deze situatie inneemt. Zo spreken ze over propaganda, desinformatie, ontkenning en de ontbrekende rol van de media in de verslaggeving over Palestina. In het nummer rapt Massin het volgende: "Dit is niet bezig sinds oktober de zevende en ze weten het, moet de media verbeteren. Censuur, propaganda en veel framen. Ik dacht dat we naar een democratische staat streefden", terwijl Marou in zijn tekst hetzelfde beaamt.

Commerciële wereld

Met het verhaal dat Marou en Massin in Greed vertellen, brengen de twee de essentie van hiphop terug in een industrie die aardig gecommercialiseerd is. Het genre begon als tegenbeweging en middel voor rappers om zich uit te spreken tegen onrecht. Naarmate de tijd is verstreken, is het genre hevig veranderd en een makkelijk verdienmodel geworden. "De evolutie van hiphop is een beetje aan het doodlopen. Artiesten hebben opgemerkt wat werkt om geld te verdienen. Ik heb het idee dat er nu alleen nog maar artiesten zijn die geld als drijfveer hebben en elkaar nadoen", vertelt Massin. "De hiphop-industrie loopt vast en wanneer dat gebeurt, moet je je eigenlijk teruggaan naar de basis", legt Marou uit. Een basis waarbij cijfers, geld en materie niet de drijfveren zijn, maar juist het gebruiken van rap als kunstvorm om politieke en maatschappelijke boodschappen te verkondigen. "Toevallig schreef ik onlangs nog een line: hoe ben je straat maar ben je bang om te worden gecanceld?", zegt Marou.

De jongens rappen al sinds hun zestiende, maar zien hun talent pas sinds een paar jaar als meer dan een hobby. Ze spreken over een passie waardoor ze constant bezig zijn met muziek en iedere dag te vinden zijn in de studio. Het willen delen van hun verhalen door middel van rap, zorgt er op dit moment voor dat geld geen enkele drijfveer is. Alleen hun passie is leidend en de mening van anderen doet er dan ook niet zoveel toe, volgens Massin. "Als je kunst wil maken, dan moet je een eigen mening en visie hebben. Iedereen kan kunst maken maar als het om goede kunst gaat, moet je echt je eigen ding doen en je niet laten leiden door anderen."

foto: Liselotte Diesveld

Terugbrengen van hiphop

Hoewel Massin en Marou spreken over de commerciële wereld binnen de hiphop-industrie, hebben ze wel het idee dat iedereen toe is aan het oude en originele hiphopgeluid. "De hele scène heeft dorst. Ik denk echt dat we in een slechte periode zitten qua inhoudelijke muziek. Daar is nu echt een gebrek aan, dus waarschijnlijk is de vraag vanuit de luisteraar ook hoger dan het aanbod dat ze voorgeschoteld krijgen", vertelt Marou. Daarom is de rapper ervan overtuigd dat er ruimte is voor het geluid dat hij samen met Massin brengt. "Dit zijn misschien niet de nummers waarmee je een nummer 1-positie bereikt, maar dat hoeft ook niet per se. Er is een grote cultuur binnen Nederland die van hiphop houdt en naar die oldschool sound luistert. Daar zijn wij voor", zegt Massin daarop.

De twee zijn dan ook hard aan het werk om die luisteraar te bereiken en brengen consistent muziek uit. Daarbij gaat het claimen van hun plek binnen de industrie meer over het delen van hun kunst met de luisteraar, dan het behalen van grote cijfers. "Ik wil resoneren met de mensen die onze muziek begrijpen en inspelen op individualiteit. Ik hoef niet de allergrootste te worden, maar ik vind het wel belangrijk dat ik uiteindelijk erkend word voor mijn bars en punchlines", vertelt Marou. Ook Massin beaamt dat hij niet de grootste rapper van Nederland hoeft te worden, maar vooral vanuit zijn passie voor muziek wil blijven leven. "Ik kan niet zonder muziek en elke keer als ik iets maak, dan doe ik dat echt voor mezelf. Ik hoef niet iedereen te bereiken en erg bekend te zijn. Als dat wel gebeurt, is dat mooi meegenomen. Maar dat is niet nadrukkelijk het doel." Het geluid van Marou en Massin, maar ook hun pure mindset brengt een frisse wind binnen de game. Al lange tijd wordt er gezegd dat echte hiphop niet meer bestaat, maar met hun talenten en liefde voor het genre laten ze zien dat dit allesbehalve waar is.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie

Lees ook

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.