Naar cookieinstellingen
FunX

Social media-trend 'Smash or Pass': verslechtert het de positie van vrouwen?

foto: YouTube: It's Me Payne
  1. Newschevron right
  2. Social media-trend 'Smash or Pass': verslechtert het de positie van vrouwen?

Een trend die momenteel als een lopend vuurtje rondgaat op sociale media is smash or pass. Vooral op YouTube en TikTok zijn er veel filmpjes te vinden waarin mannen en vrouwen elkaar beoordelen op hun uiterlijk en op basis daarvan beslissen of ze iemand zouden smashen of passen. Hoewel de trend momenteel hard gaat is niet iedereen erover te spreken. Liyah, ex-deelnemer van Temptation Island, sprak vanmiddag met Sander en vertelde waarom het de scheve machtsverhoudingen tussen vrouwen en mannen in stand houdt.

Liyah van Temptation Island: ''Smash or Pass verslechtert de positie van vrouwen''

Quote

Dit soort content versterkt die scheve machtsverhoudingen alleen maar.

Liyah

Scheve machtsverhoudingen

Hoe onschuldig een trend als smash or pass ook lijkt, het laat zien dat de verhoudingen tussen mannen en vrouwen nog steeds erg scheef zijn. Volgens Liyah komt er zelfs een stukje vrouwenhaat bij kijken. "Je ziet in de filmpjes dat er misogynie in voorkomt, maar ook scheve machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen, want je ziet voornamelijk mannen die vrouwen beoordelen. Dit soort content versterkt die scheve machtsverhoudingen alleen maar. Dat gebeurt niet bewust, maar is wel het gevolg van onze patriarchale samenleving."

Liyah benadrukt dat ze het omgekeerde net zo erg vindt, maar dat de gevolgen minder groot zijn voor mannen dan voor vrouwen. "Het is allebei kwalijk, maar in het dagelijks leven worden mannen niet vaak afgerekend op hun uiterlijk, zoals dat bij vrouwen wel gebeurt. Je hoort het ook aan bepaald commentaar in zulke filmpjes. Sommige vrouwen worden bijvoorbeeld afgewezen op basis van hun afkomst of donkere huidskleur. Dus ook al zouden vrouwen mannen beoordelen, de machtsverhoudingen liggen nog steeds anders."

Quote

Het wordt vrouwen aangeleerd om te strijden voor de aandacht van mannen.

Liyah

Onderdeel van een groter probleem

Volgens Liyah is het fenomeen smash or pass onderdeel van een veel groter probleem. Zo worden volgens Liyah vrouwen nog steeds aangeleerd dat ze moeten vechten om de aandacht van mannen en worden vrouwen nog vaak beoordeeld op hun uiterlijk. "Alle vrouwen hebben wel een moment in hun leven waarop ze afgekeurd worden op basis van hun uiterlijk. Het wordt vrouwen aangeleerd om te strijden voor de aandacht van mannen. Uiteindelijk denk ik dat contentmakers ervoor kiezen om content te maken die de positie van vrouwen in stand houdt, verbetert of of verslechtert. In het geval van smash or pass denk ik dat het de positie van vrouwen verslechtert, al helemaal als het om mensen van kleur gaat."

Waardevolle tips

Liyah heeft niet alleen een sterke mening over dit soort content, maar draagt ook waardevolle tips aan om het concept van smash or pass aan te passen. "Ik denk dat het uiteindelijk niet uitmaakt wie beoordeeld wordt of de beoordelaar is. Het concept is complimenteren of roasten, want het moet vaak grappig zijn. Die twee elementen kun je volgens mij ook gewoon terug laten komen in zulke content zonder seks en aantrekkelijkheid daarbij te betrekken. Je ziet vaak dat seks en aantrekkelijkheid een factor zijn als er vrouwen in bepaalde content terugkomen, maar in het geval van mannen zie je dat over het algemeen niet."

YouTuber Payne, die zelf ook smash or pass-video's maakt, liet in elk geval aan Sander weten geen kwade bedoelingen te hebben met zijn video's en vooral de intenties te hebben om mensen aan elkaar te koppelen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.