Naar cookieinstellingen
FunX

Timo ging undercover bij TikTok: "Je moet 150 filmpjes per uur beoordelen"

foto: YouTube: RTL Nieuws
  1. Newschevron right
  2. Timo ging undercover bij TikTok: "Je moet 150 filmpjes per uur beoordelen"

Op TikTok worden elke dag ontelbaar veel video's geüpload. Hoe kan je als bedrijf dan controleren of die allemaal wel aan de regels voldoen? RTL-journalist Timo Nijssen zocht dat uit door undercover te gaan als moderator. Hoe dat ging en wat hij op die manier ontdekte, vertelt hij aan Sander.

RTL-journalist Timo ging undercover bij TikTok

Moderator

Timo vertelt dat hij zelf werd benaderd door iemand van TikTok. "Ik kreeg een berichtje op LinkedIn van: 'We hebben vacatures in Amsterdam, wil je bij ons komen werken?' Ik heb op m'n profiel staan dat ik journalist ben, dus dat vond ik opmerkelijk."

Nieuwsgierig naar hoe het er achter de schermen bij zo'n groot social media-bedrijf aan toegaat, besloot Timo gewoon te solliciteren. Vervolgens ging hij aan de slag als moderator, net als zo'n 10.000 andere mensen wereldwijd. Zijn werkzaamheden? Honderden filmpjes per dag bekijken om te bepalen of die voldoen aan de regels uit het dikke TikTok-handboek.

14,4 seconden per filmpje

Het werk deed Timo vanuit huis. "Je zit de hele dag achter een scherm en daar komen dan constant filmpjes voorbij. Dan moet je die bekijken en snel in je hoofd nagaan: welke van de ongeveer 150 regels wordt hier misschien verbroken? Dat moet je aanklikken en dan weer door naar het volgende filmpje."

Dat alles moet op een behoorlijk tempo. TikTok verwacht namelijk dat je als moderator 1100 filmpjes per dag beoordeelt, wat neerkomt op 150 per uur. Daardoor moest Timo binnen 14,4 seconden bepalen of er iets misgaat in een filmpje en ook wat er dan precies fout is. "In die tijd moet je het filmpje ook nog bekijken. Nu zijn TikTok-filmpjes vaak best wel kort, maar ik had ook weleens filmpjes die tien minuten duren. Dan gaat je gemiddelde wel flink achteruit."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Zelfdoding

Het grootste deel van de video's die Timo voorbij zag komen, waren luchtig en bevatte bijvoorbeeld dansjes, maar er worden ook minder vrolijke beelden gedeeld op het platform. Filmpjes over zelfdoding bijvoorbeeld, waarvan TikTok aangeeft dat die verwijderd worden.

"Maar ook daar heb je maar 14,4 seconden voor", vertelt Timo. "In die tijd moet je kunnen zien dat de gebruiker een intentie heeft om daadwerkelijk iets te doen." Dat blijkt in de praktijk nogal lastig, omdat de context rondom de persoon en het filmpje ontbreekt en de toon vaak 'grappig' is. "Dus daardoor blijven er toch best veel filmpjes op staan van gebruikers die zeggen dat ze er een eind aan willen maken."

Fake news

Een ander probleem op TikTok is de verspreiding van nepnieuws. Ook dat blijkt als moderator lastig tegen te houden. "Daarvoor was er een lijst met zestien voorbeelden van hele bekende dingen", geeft Timo aan. "Bijvoorbeeld dat er in coronavaccins chips zitten die door 5G-masten worden aangestuurd. Maar als het dus niet op die lijst staat, kun je het ook niet zelf checken, want je hebt maar 14 seconden, dus dan gaat het er gewoon doorheen."

Eentonig

De conclusie? Het werk als TikTok-moderator is saai, eentonig en eenzaam. "Het is vrij vermoeiend, want er komt letterlijk geen einde aan." Verder glippen er veel ongepaste video's doorheen die toch online komen, omdat er te weinig tijd is om ze goed te beoordelen. Gelukkig kreeg Timo geen ernstige beelden te zien van bijvoorbeeld bloederige situaties. Die worden namelijk al tegengehouden door de software van TikTok. Het vervelendst waren vooral dezelfde irritante liedjes die keer op keer terugkomen. "Zoals 'I Like Em Chunky', de soundtrack van 'Madagascar 2'. Die kan ik niet meer aanhoren."

Het hele verslag van Timo's undercoveractie kun je hier teruglezen.

Zelfmoordpreventie

Denk je aan zelfmoord of maak je je zorgen om iemand anders? Praten over zelfmoordgedachten kan anoniem: chat via 113.nl, bel 113 of via het gratis nummer 0800-0113.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.