Naar cookieinstellingen
FunX

Onbetaald eerder op werk moeten zijn of langer doorwerken: mag dat?

foto: ANP
  1. Newschevron right
  2. Onbetaald eerder op werk moeten zijn of langer doorwerken: mag dat?

Iedereen die een bijbaantje heeft (gehad) in een supermarkt, winkel of restaurant herkent het misschien wel: je shift begint om vijf uur, maar je moet verplicht een kwartier van tevoren aanwezig zijn. Onbetaald. Of er wordt verwacht dat je ná je dienst nog helpt met opruimen. Ook onbetaald. Maar mag dat eigenlijk zomaar? Merel besprak het in TopiX.

Quote

Je kan uit goed fatsoen of voor de gezelligheid van tevoren aanwezig zijn om even koffie te drinken of met collega's te praten. Dat mag allemaal, maar het moet geen harde eis zijn. Niemand mag het je dwingen.

Rechtenstudent Mina

Verplicht drie kwartier blijven

FunX-luisteraar Hamiyet vertelt dat ze bij de supermarkt waar ze werkte verplicht na werktijd nog drie kwartier moest helpen met spiegelen. "Anders mocht ik niet naar huis. De winkel moest eerst helemaal gespiegeld worden. Dat was heel normaal daar." Dat Hamiyet en haar collega's het eigenlijk niet vonden kunnen, durfden ze niet te zeggen. "Omdat ik niet wist wat m'n rechten allemaal waren. Dat weet ik nu gelukkig wel."

Wat mag een werkgever eisen?

Dat het netjes is om een paar minuutjes voordat je shift begint al aanwezig te zijn, is begrijpelijk. En af en toe wat langer blijven omdat er iets uitloopt, is ook geen ramp. Maar waar ligt de grens? Wat mag een werkgever van je eisen?

Mina studeert rechten en werkt bij een advocatenkantoor. Aan Merel vertelt ze dat je in principe gewoon betaald zou moeten krijgen voor de tijd die je eerder aanwezig bent. Toch gebeurt dat vaker niet dan wel. "We zijn het zo gewend, maar het zijn vaak voorbereidende werkzaamheden. Als je bijvoorbeeld moet dweilen voordat de zaak open kan, hoort dat gewoon bij je werk en moet je het doen binnen je werktijd." En daarvoor moet je dus betaald krijgen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Jonge werknemers met tijdelijke contracten

Opvallend is dat dit soort situaties vaak voorkomen bij (bij)baantjes in supermarkten, kledingwinkels, horecagelegenheden of callcenters. Mina vertelt dat dat veel te maken heeft met het feit dat het daar vaak gaat om tijdelijke contracten. "Er is een grote toe- en uitstroom van werknemers. Voor jou honderd anderen. Er is gewoon niet zo'n persoonlijke connectie. Anderzijds wil je als werkgever gewoon dat mensen hun werk doen. Al die dingen bij elkaar zorgen ervoor dat dit soort dingen bij die beroepsgroepen gewoon worden gedoogd." Daarnaast gaat het vaak om jonge werknemers. "Er is vaak een natuurlijke autoriteit. Jonge mensen kennen soms hun rechtspositie niet. Dan nemen ze het maar gewoon aan."

Gesprek aangaan

Mina ziet graag dat het normaler en makkelijker wordt voor jongeren om met hun baas te praten over oneerlijke eisen op de werkvloer. "Want dat ene kwartiertje is op jaarbasis best veel kwartiertjes en best veel geld. Er moet een eerlijke relatie zijn tussen werkgever en werknemer." Toch kan het best spannend zijn om je baas erop aan te spreken, want je wilt natuurlijk niet je baantje verliezen. "Het is zo genormaliseerd dat dit soort dingen kunnen, maar het moet juist genormaliseerd worden om er met je baas over te praten."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Vakbond

Hamiyet is uiteindelijk gestopt met haar baantje. "Want je werd niet uitbetaald, terwijl ik daar altijd nog drie kwartier na werktijd zat." Ook is ze lid geworden van vakbond FNV. "Nu staan zij gelukkig achter me." Ze raadt andere jongeren met een bijbaantje aan om ook lid te worden van een vakbond. Die kan je namelijk helpen bij vragen over werk, salaris en contracten en kan je adviseren als je ergens tegenaan loopt op de werkvloer. "Word lid en kom op voor je eigen rechten, want ze maken echt gebruik van je."

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.