Naar cookieinstellingen
FunX

OPINIE: Denkt de Nederlandse modewereld teveel in hokjes?

  1. Newschevron right
  2. OPINIE: Denkt de Nederlandse modewereld teveel in hokjes?

Het nieuws dat verzorgingsmerk L'Oreal voor het eerst gebruik maakt van een hijabi-model werd vorige week met wisselend enthousiasme ontvangen. Vrouwen in hoofddoek herkenden zich in de Britse Amena Khan in de shampooreclame. Anderen, zoals modeontwerper Olcay Gulsen, vonden haar misplaatst. "Ik vind het een beetje onecht," zei ze in RTL Boulevard.

"Ik begrijp dat L'Oreal ook terecht rekening houdt met de reflectie van de samenleving, allerlei types en veel meer de echte vrouw willen laten zien. Maar om nou echt een gesluierde vrouw te nemen voor een shampooreclame, dat gaat er bij mij niet zo in."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

stereotypen

Het model stapte om andere redenen af van de campagne, maar volgens de Supertrash-eigenaar sloeg L'Oreal sowieso de plank mis. Bij een shampooreclame zou je lange, weelderige lokken willen zien en nu kwam er geen haartje onder de hoofddoek vandaan. De boodschap van Olcay bevestigt juist wat we missen in het Nederlandse modebeeld: afwijken van de standaard en het doorbreken van stereotypen. Dat is waar onder andere fashionactiviste Janice Deul voor strijdt.

Gemiste kans

In het item op RTL Boulevard wordt diversiteit als een 'toverwoord' afgeschilderd. De ontwikkeling dat meer grote merken kiezen voor modellen van verschillende kleuren en maten wordt gezien als een trend, in plaats van een vorm van groei in de modewereld. Een gemiste kans. Want aan de diversiteit in de modewereld werd het afgelopen jaar hard gewerkt.

"Een donker model moet wel een grote bos krullen hebben"

BLACK GIRL MAGIC

Ondanks dat de fashionindustrie diversiteit langzaam meer omarmt, blijft het hokjesdenken zichtbaar. Verschijnt er een donker model in beeld, dan moet ze bijvoorbeeld wel een grote bos krullen hebben of een gemillimeterde coupe. Terwijl de zogenoemde black girl magic in meerdere tinten en vormen voorkomt. Een hijabi-model mag het gezicht zijn van een groot merk, als het maar niets met haar haren te maken heeft, want daar snappen mensen niets van. Tenminste: de mensen die zich niet aangesproken hoeven te voelen door haar verschijning.

K*t

Ook Nederlandse modellen werken er hard aan om de stereotyperende casting te doorbreken. Model Ervin is van Bosnisch-Kroatische afkomst en werkt naast modellenwerk eraan om kansen te geven aan mensen die niet voldoen aan het ideale modeplaatje.

"In Nederland wordt van mannen vaak een lengte van 1.90 meter gevraagd en ik ben 1.80 meter. Ik hoor dus vaak dat ik te kort ben. Dan zeggen ze bij castings: "je hebt wel de looks, maar net niet de lengte. En dat is kut", zegt hij tegen FunX.

verenigde staten

De 24-jarige Shizen is onder andere vanwege typecasting naar Los Angeles verhuisd.

"In Nederland was mijn uiterlijk lastig, omdat ze mij niet konden plaatsen. Ik ben Aziatisch, heb een gekleurde huid, had blond haar dat enorm krulde. Hier in LA zijn ze veel meer op zoek naar zo apart mogelijk", laat ze weten vanuit de VS.

Maar een verhuizing naar een toegankelijkere industrie doe je niet zomaar. "Ik had vier banen en sliep drie uur per dag om alles te kunnen betalen en om te sparen."

doorpakken

Nu kun je zeggen: we moeten niet zeuren. Er ís nu verandering en daar was een hele tijd geen sprake van. Maar juist nu er beweging zit in een stroeve industrie, is er kans om door te pakken. Kans om onze broertjes, zusjes, neefjes, nichtjes wel de kans te geven zich te herkennen in hun favoriete bladen of lievelingsmerken.

Ster advertentie
Ster advertentie

Lees ook

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.