Naar cookieinstellingen
FunX

Lola (17) kan geen dag zonder social media, ook niet op vakantie: "Voor mij is het ontspanning"

  1. Newschevron right
  2. Lola (17) kan geen dag zonder social media, ook niet op vakantie: "Voor mij is het ontspanning"

Besef, een vakantie is om van te genieten, maar doe je dat wel echt als je overal vraagt om wifi of meteen internetbundels aanschaft op de luchthaven? Veel mensen geven aan op vakantie even te willen minderen met de telefoon. Helaas lukt dat niet altijd, omdat het gebruiken van je telefoon een onbewuste gewoonte is geworden.

Lola (17): "voor mij is mijn telefoon ontspanning. Ik zie het niet als een belasting, Het is waar mijn privéleven zich afspeelt.

GEEN PROBLEEM MET VERSLAVING

De 17-jarige Lola verandert helemaal niks aan haar telefoongebruik op vakantie. Ze zit gemiddeld zeven uur per dag op haar telefoon: “Ik kan geen dag zonder.” Ze noemt zichzelf “best wel erg verslaafd”, maar ziet het zelf niet als een probleem. “Het is meer mijn omgeving die zegt dat het ongezond is.” Ze maakt elke dag intensief gebruik van WhatsApp, Snapchat en Instagram en doet dat met alle liefde.

“In 2019 kunnen we niet zonder social media. Dat is misschien erg, maar ik vind het ook leuk. Het heeft ook een functie. Voor mij is het ontspanning. Ik zie het niet als een belasting. Ik heb geen werk dat er tussendoor komt, ik heb geen zorgen op mijn telefoon. Het is waar mijn privéleven zich afspeelt. Het is gewoon zoals chillen.”

TELEFOONGEBRUIK

Op vakantie appt, Snapt en Instagramt Lola er - net als thuis - lekker op los. “Het enige dat verschilt is dat ik het op het strand niet goed kan zien en dan denk ik: laat maar.” Ze vindt het leuk om lekker veel foto’s en video’s te maken voor haar eigen herinnering en om te delen op social media. “En als ik gezellig met vrienden of familie ben, kan ik mijn telefoon ook wel even wegleggen.” Het is niet zo dat ze minder van het moment geniet als ze ook met haar telefoon bezig is. “Ik ben ook wel zo handig dat ik kan Snapchatten en om me heen kijken tegelijkertijd.”

SOCIAL MEDIA
Lola weet niet beter dan dat ze gewoon lekker door kan blijven Snapchatten op vakantie. Maar tien jaar geleden kon je het wel vergeten om overal gewoon internet te hebben. Toen kon je hoogstens naar een internetcafé gaan, betaalde je een paar euro voor een halfuur, kon je net je e-mail checken en wellicht lukte het nog om op msn te komen.

INTERNET OP VAKANTIE
Nu kun je ook op reis makkelijk op je telefoon. Dat is handig als je even wil kijken hoe laat de trein vertrekt. Maar als je dan toch op je telefoon zit, dan check je natuurlijk ook je appjes. En, wie weet zijn er op Instagram nog interessante updates.

Uit onderzoek blijkt dan ook dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van internet op vakantie. Volgens het onderzoek gebruiken Nederlanders op vakantie gemiddeld 2,5 uur per dag hun telefoon. Bijna de helft van de 10.000 ondervraagden gaf aan het grootste gedeelte van deze tijd gebruik te maken van social media.

vertekend beeld
Tegelijkertijd verlangen veel mensen terug naar de tijd voor de smartphone, zo bleek wel onder een recentele post van FunX . En dat is precies waarom veel mensen aangeven dat ze juist tijdens de vakantie - een periode waarin je weer even tot jezelf kan komen - hun telefoon even links willen laten liggen. Veel internetgebruikers verlangen ernaar om face to face met elkaar praten, echte connecties te maken en niet elke dag geconfronteerd te worden met een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Vakantie
Chiara is een voorbeeld van iemand die op vakantie eigenlijk even een break van haar telefoon wil nemen. Voor haar werk is ze namelijk al elke dag urenlang bezig met social media. "Soms als ik thuis ben check ik ook nog social media of moet ik nog wat posten. Ik ben dus eigenlijk altijd bezig met werk."

Een vakantie zonder wifi? "Lijkt me heerlijk", zegt ze. Hoewel ze het toch handig vindt om even te kunnen googelen waar een leuk restaurantje zit, heeft ze geen behoefte om social media te checken. Daarom zou ze het geen probleem vinden als ze even geen toegang heeft tot het internet: “Als ik de optie niet heb, dan zij het zo. Dan zie ik alles later wel.”

Verveling
Nu we in een tijd leven waar je ook op vakantie toegang hebt tot het internet, vindt Chiara het moeilijk om de zelfdiscipline te vinden om haar telefoon met rust te laten. “Dan kijk ik toch uit verveling en dat vind ik vervelend.” Op momenten dat ze bijvoorbeeld op de bus moet wachten of aan het strand ligt, gaat ze toch automatisch Instagram checken. “Ik kan het dan niet eens zien door de zon en toch ga ik kijken. Dan ga ik even met mijn telefoon onder de tafel of houd ik mijn armen eromheen zodat ik het een beetje kan zien. Dat is eigenlijk best wel sad.”

DELEN EN KIJKEN
Chiara probeert alsnog zo bewust mogelijk om te gaan met haar telefoongebruik op vakantie. Maar haar telefoon helemaal uitlaten, lukt niet. "Dat komt ook omdat ik dingen wil delen. Het kan ook achteraf, maar als er iets leuks gebeurt wil ik het meteen delen. Als je op een mooi strand zit en de rest is gewoon in Nederland aan het werk, wil je toch even delen dat je een mooi uitzicht hebt." Daarnaast wil ze stiekem ook wel op de hoogte blijven van alle nieuwtjes.

Twee redenen

Als je het zo vervelend vindt om op je telefoon te zitten tijdens een vakantie, waarom doe je het dan toch? "Je hoeft jezelf niet stom te voelen", vertelt psycholoog Najla. Volgens haar zijn er twee redenen waarom we onze telefoon maar moeilijk weg kunnen leggen. "Het eerste is dat appmakers samenwerken met psychologen om die apps zo verslavend mogelijk te maken. Dat gebeurt op een manier dat mensen zelf niet eens doorhebben dat het zo verslavend is." Dat social media verslavend is, komt mede door de likes. Uit onderzoek blijkt dat je heel even blij wordt als je een like krijgt. Daarom wil je ook op vakantie foto's blijven delen.

De tweede reden is dat het gebruiken van je telefoon voor veel mensen een gewoonte is geworden: "Het openen van een app doe je eigenlijk vaak zonder erbij na te denken. Het is extra lastig om iets af te leren dat je automatisch doet."

Psycholoog Najla: "Je hoeft jezelf niet stom te voelen."

telefoonscherm terwijl de zon ondergaat

Hoe schadelijk is het eigenlijk om je telefoon ook op vakantie te blijven gebruiken? "Teveel op je telefoon zitten, is een slechte gewoonte", vertelt psycholoog Najla. "Bezig zijn met apps kost ook gewoon energie." Volgens Najla kun je beter even minder op je telefoon zitten als je echt helemaal tot jezelf wil komen en wil ontspannen.

"Je bent naar je telefoonscherm aan het kijken terwijl de zon ondergaat. In plaats van te genieten van de zonsondergang, kijk je hoe de likes binnenstromen. Je kunt beter in het hier en nu zijn en genieten van de sensaties die binnenkomen. Het is goed om je brein even rust te geven."

Tips

Najla heeft nog een aantal tips om je telefoongebruik op vakantie - en eigenlijk ook in het echte leven - te minderen "Het allerbelangrijkste is om te beseffen dat het een slechte gewoonte is." De eerste stap is volgens haar dan ook om je bewust te worden van je telefoongebruik. Dat doe je bijvoorbeeld door apps op een andere plek in je telefoon te zetten. "Als je dan automatisch naar die app wil gaan, zie je dat 'ie er niet staat. Dat is een reminder dat je onbewust naar die app ging."

Wil je het drastischer aanpakken, dan kun je ook apps verwijderen. Je hebt natuurlijk nog steeds toegang tot Instagram en Facebook via internet, maar dat is dan toch een extra stap. En als je op vakantie bent, kun je heus ook wel een dagje je telefoon in de hotelkamer laten liggen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.