Benjamin (22) richt eerste black-owned podcast agency in Nederland op
- News
- Benjamin (22) richt eerste black-owned podcast agency in Nederland op
De 22-jarige Benjamin wil een frisse wind doen waaien in de Nederlandse podcastwereld en tegelijkertijd belangrijke thema's aansnijden. Om dit te kunnen doen richtte hij de eerste black-owned podcast agency in Nederland op, genaamd Conteh Productions. Met zijn podcast agency wil hij onder andere voor meer diversiteit zorgen en ongelijkheid aanpakken in de podcastwereld. Vanochtend vertelde Benjamin er meer over in Start met Fernando.
Benjamin (22) richt eerste black-owned podcast agency in Nederland op
Diversiteit en creativiteit
In eerste instantie wilde Benjamin zelf een een podcast gaan maken, maar hij ontdekte al snel dat dit lastiger was dan hij aanvankelijk dacht. "Toen ik zelf een podcast wilde maken, ging ik langs bij andere partijen, maar op een gegeven moment had ik het gevoel dat ze me niet zo goed begrepen. De podcastmarkt is qua producenten ook heel homogeen. Toen dacht ik: als er geen podium is voor diversiteit en creativiteit dan ga ik het zelf creëren", aldus Benjamin.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Gelijkheid in de podcastmarkt
Het aantal mensen dat naar podcasts luistert, groeit alsmaar door, maar toch merkt Benjamin dat er nog weinig diversiteit is in de Nederlandse podcastmarkt. "Dat ik de eerste zwarte persoon ben met een podcast-agency in Nederland hoort geen primeur te zijn en laat toch wel zien dat er nog veel aandacht besteed moet worden aan gelijkheid in de podcastmarkt Nederland. Tegelijkertijd is het toch wel iets moois dat ik de eerste persoon ben die dit doet en kan laten zien dat dit mogelijk is ongeacht je achtergrond."
We hanteren vier pilaren, namelijk: ondernemerschap, creativiteit, diversiteit en ongelijkheid.
Actuele thema's
Om ervoor te zorgen dat andere mensen zich ook gehoord en gezien voelen, vindt Benjamin het belangrijk dat er in de podcasts van Conteh Productions aandacht wordt besteed aan actuele thema's. "We hanteren vier pilaren, namelijk: ondernemerschap, creativiteit, diversiteit en ongelijkheid. Wanneer we samen gaan werken met merken moet een van deze vier dingen terugkomen in de podcast."
Tot zover heeft Benjamin met zijn bedrijf al een aantal podcasts kunnen produceren waarin diversiteit en ongelijkheid terugkwamen. "We hebben bijvoorbeeld al een podcast geproduceerd over hoe het is om anoniem te solliciteren in Nederland. Ook hebben we een podcast gemaakt over drie mannen van Afrikaanse komaf die vertelden over hoe het voor hun was om op te groeien in Nederland."
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Verlanglijstje
Hoewel Benjamin nog maar net begonnen is met zijn bedrijf heeft hij wel alvast een verlanglijstje gemaakt van mensen met wie hij in de toekomst mee wil samenwerken. "Ik zou graag met Patta willen samenwerken. Dat lijkt me super vet. Ook Demy de Zeeuw van 433, maar eigenlijk gewoon iedereen waar we fan van zijn is welkom."
Lees ook
FunX
'Ook de Nederlandse mode-industrie kent nog niet genoeg diversiteit'FunX
Kevin viert de diversiteit van de queer community met zijn inspirerende dansvideoFunX
Aminanta (25): “Ik wil jonge meisjes die opgroeien met twee culturen meegeven dat je mag zijn wie je bent”Up 2 Date
Ongelijkheid kost Hollywood jaarlijks 10 miljard dollar