Naar cookieinstellingen
FunX

Leyla is extreem fan van Maan: "Ik ben er de helft van de dag mee bezig"

foto: Privéfoto
  1. Newschevron right
  2. Leyla is extreem fan van Maan: "Ik ben er de helft van de dag mee bezig"

Sommige fans zijn zó toegewijd aan een beroemdheid dat ze het liefst de hele dag met die persoon bezig zijn. De 19-jarige Leyla is zo'n fanatieke aanhanger. Zij is zo'n fan van Maan dat haar leven volledig in het teken staat van haar idool. Ze gaat naar al haar concerten en beheert zelfs een Maan-fanaccount op TikTok. Maar waar ligt de grens tussen bewondering en obsessie? Daar kan content creator Anna* meer over vertellen. Zij ervaarde zelf hoe een fan over de grens ging.

Quote

Ik denk elke dag aan Maan

Leyla

Meteen fan

Het was begin 2020, toen de wereld in lockdown ging vanwege de coronapandemie, dat Maans muziek op het pad van Leyla terechtkwam. Ze was meteen fan. Voor Leyla leek het alsof sommige nummers speciaal voor haar waren geschreven. "'Nog Even Niet' beschreef precies hoe ik me op dat moment voelde", vertelt ze. Ook Niks is Heilig heeft een diepe betekenis voor Leyla. "Toen dat nummer uitkwam, zat ik net in de auto terug van vakantie. Ik maakte een moeilijke periode door en die vakantie was ook niet geweldig, maar dat nummer heeft me er echt doorheen geholpen." Maan heeft een belangrijke rol gespeeld in Leyla's leven: "Door haar ben ik op een positieve manier anders naar het leven gaan kijken."

Zoveel mogelijk optredens

Vorig jaar besloot Leyla zoveel mogelijk optredens van Maan bij te wonen. "De eerste keer dat ik naar haar optreden ging en ze het podium opkwam, begon ik te huilen. Het was zo bijzonder om haar live te zien." Inmiddels heeft ze in een jaar tijd al dertig concerten bezocht, wat haar soms honderden euro's per maand kost. "Sommige mensen denken dat je er na een tijdje genoeg van krijgt, maar dat geldt niet voor mij. Ik leef echt mijn beste leven, omdat ik bij elk concert de tijd van mijn leven heb."

Na de concerten vinden vaak meet-ups met fans plaats en Leyla gaat daar natuurlijk graag naartoe. Door de gesprekken tijdens deze korte ontmoetingen is ze alleen maar een nog grotere fan geworden. "Veel mensen kennen Maan als diegene van 'The Voice', maar ik ken haar als Maan de Steenwinkel. Ze is echt een prachtmens."

foto: Privéfoto

Content

Leyla bezoekt niet alleen de optredens, maar creëert ook content over Maan voor sociale media. Op TikTok heeft ze al meer dan 126 duizend volgers verzameld door voornamelijk compilaties van leuke momenten uit Maans shows te delen. "Het grappige is dat ik hierdoor nu zelf ook fans heb." Ze probeert bijna elke dag iets te posten om haar account up-to-date te houden. Daardoor is ze meestal de helft van de dag bezig met (content rondom) Maan: "Ik heb zelfs eens gehad dat mijn schermtijd boven de vijftien uur was."

Omdat Leyla zo vaak bij concerten en meet-ups van Maan is, is ze inmiddels een bekende van zowel Maan als haar crew. Zo vraagt Maan zelf regelmatig foto's en video's aan Leyla om te gebruiken. Ze is bijna een soort persoonlijke - maar wel onbetaalde - fotograaf geworden. "Ik stuur de foto's ook door naar Maan. Omdat we zoveel hebben gedm't voelt ze als een vriendin van me."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Onbegrip

Niet iedereen in Leyla's omgeving heeft er begrip voor dat haar leven zoveel om Maan draait. "Mensen die heel dichtbij me stonden zeiden dat ik raar was. Dat raakte me echt. Het is mijn leven, bemoei je er niet mee. Laat me gewoon doen wat ik leuk vind."

Fancultuur

Wanneer kun je iemand eigenlijk een fan noemen? "Fandom is voor een groot gedeelte gebaseerd op identificatie: je identificeert jezelf met iemands stijl, smaak of waardes. Het is een soort rolmodel", vertelt expert op het gebied van fancultuur, Gaston Franssen. Het concept fan is van alle tijden, maar het verschil met vroeger is dat beroemdheden dankzij social media nu extra benaderbaar lijken. "Klassieke idolen, zoals filmsterren uit de jaren 20, stonden op grote afstand van het publiek. Je zag ze alleen af en toe eens in de film en verder kwam je ze niet tegen." Tegenwoordig is dat wel anders. "Via social media en juicekanalen krijg je veel meer informatie over beroemdheden." Je kunt zelfs met bijna elke beroemdheid wel contact zoeken door simpelweg een dm te sturen. "Toch is het volgens mij een illusie dat sterren meer benaderbaar zijn. Ze krijgen ontelbaar veel berichten binnen en kunnen maar op een piepklein deel reageren."

Problematisch

Van iemand fan zijn levert je een heleboel positieve dingen op volgens Gaston. Zo heb je een rolmodel om naar op te kijken en word je vaak ook onderdeel van een gemeenschap. "Je komt in contact met gelijkgestemden: mensen met dezelfde smaak of waarden." Toch kan iemand ook doorslaan in zijn fanatisme, bijvoorbeeld wanneer je geld uitgeeft aan concerten en merchandise en daarmee in de schulden komt of als het nog je enige doel in het leven is om de beroemdheid van wie je fan bent te ontmoeten. "Het wordt een probleem wanneer je de grenzen van privacy niet langer respecteert. Dan wordt het een obsessie. Dat is problematisch voor de fan, maar ook voor de beroemdheid zelf. Als jij elke dag de deur uitstapt en er staan tien stalkers, dan is dat niet zo prettig."

foto: Privéfoto

Leyla's eerste ontmoeting met Maan

Followers

Iemand die aan den lijve heeft ondervonden hoe het is als fans over je grenzen gaan, is fotograaf en content creator Anna. Omdat ze in dit artikel over een specifiek incident spreekt, wil ze liever niet dat haar echte naam gepubliceerd wordt. Op haar social media post ze al jaren dagelijks content over mode, food en lifestyle. Dat heeft haar een trouwe following opgeleverd. "Ik heb vooral mannelijke followers. Ook vrouwen hoor, maar het zijn de mannen die structureel reageren."

Reacties

De reacties die Anna van haar followers ontvangt zijn vaak positief. "Ze zeggen dat ik leuke content maak of dat ze me een keer in het echt hebben gezien, maar niks durfden te zeggen." Ook zijn er volgers die haar elke dag wel een keer dm'en. "Dat vind ik niet per se obsessief, het komt niet te dichtbij. Maar ik laat ook niet te veel van mezelf zien. Ik probeer veel dingen privé te houden. Hoewel ik het leuk vind om te zien dat mensen oprecht geïnteresseerd in me zijn, heb ik mijn account niet voor de interactie met fans. Ik wil gewoon mensen inspireren."

Quote

Ik weet niet of ik nu obsessed ben of een diehard fan.

Leyla

Gevolgd

Onlangs ging een fan echter wel te ver. Anna was op dat moment onderweg naar een workshop. In het gebouw kwam ze de fan tegen. "Op het moment dat hij me had gespot, sprak hij me aan en raakten we in gesprek. Hij sprak alleen gebrekkig Engels, maar liet me weten dat hij een fan was die me van YouTube kende en dat hij graag met me wilde praten. Van wat ik uit het gesprek begreep had hij zelfs ooit een fanpage voor mij gemaakt."

Na een kort gesprek ging Anna het klaslokaal in voor de workshop. "Vanuit het raam van het klaslokaal kon ik zien dat hij voor de deur heen en weer aan het lopen was." De fan bleef urenlang op haar wachten en volgde haar door het hele gebouw. "Uiteindelijk hebben we maatregelen moeten nemen door hem weg te sturen, want het werd een beetje eng." Het hele incident gaf Anna een enorm onrustig gevoel. "Ik moest de hele tijd op mijn hoede zijn."

Te ver

Volgens Anna gaat een fan te ver wanneer deze haar onder druk zet of iets van haar verwacht."Wanneer ze niet los kunnen laten dat ze jou moeten zien of dat ze overal moeten zijn waar jij bent. Dat zij het gevoel krijgen dat jij hun iets verschuldigd bent. Dan wordt het wel echt obsessief."

intentie

Leyla heeft nooit echt stilgestaan bij hoe ver haar fanatisme rondom Maan gaat. "Ik weet niet of ik nu obsessed ben of een diehard fan. Maar ik ga niet met de intentie naar een optreden van dat ze me móet zien of met me móet praten. Ik ga er voor mijn eigen plezier naartoe en om content te schieten."

*In verband met privacy is haar naam gefingeerd. De echte naam is bekend bij de redactie.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.