Naar cookieinstellingen
FunX

Broadcast Magazine: Analyse over het succes van FunX en de komst van Urban Radio

  1. Newschevron right
  2. Broadcast Magazine: Analyse over het succes van FunX en de komst van Urban Radio
Grotestadsradio, plots is het ook in Nederland een begrip. Urban Radio. Voor stedelijke jongeren, blank, allochtoon, zwart, whatever. Met wel veel zwarte muziek, zoals hiphop, rap en R&B. Aangevuld met wat onze gekleurde inwoners nog meer leuk vinden. Turkpop, Salsa, Arab, African, reggae, latin. Muziekstijlen die amper tot niet te horen zijn op de vele algemene popzenders.

Maar waar zo’n anderhalf miljoen jongeren wel behoefte aan hebben. Waarom is daar niet eerder wat voor gedaan? En waarom zijn er nu twee publieke omroepinitiatieven en geen commerciële pogingen? En gaan die twee zenders naast elkaar bestaan, met elkaar samenwerken of elkaar in de weg lopen?

Nederland kende al een paar jaar een urban station, Colorful Radio. De obscure kabelzender van Erik de Vlieger zond veel urban en gekleurde muziek uit en mikte op een multiculturele luisterschare. Toen in mei 2003 Colorful geen FM-stek kon veroveren bij de frequentieverdeling, was de zender gedoemd op de kabel een stille dood te sterven. Inmiddels is het kabelpakket opgekocht door Publieke Omroep (PO) daar in september Urban Radio (werknaam) wil beginnen. Daarover later meer. Tot slot hebben we FunX. Hoewel de zender niet geassocieerd wil worden met een urban format draaien ze wel de eerder geschetste muziekgenres en luisteren er relevante groepen allochtonen uit grote steden, is uit reacties op te maken. En het schijnt een succes te zijn. Zegt iedereen. Maar niemand heeft daar treffend bewijs voor. Het gonst, zeggen de medewerkers. Je hoort de zender aan staan in de stad... Een rapport, ‘Minderheden onderzoek op de arbeidsmarkt’ van Intelligence Group, concludeert dat allochtone jongeren niets hebben met de PO maar wel naar FunX luisteren. Op de site van FunX wordt elke maand een half miljoen keer geklikt. Er komen dagelijks honderden emails binnen. “Het succes van FunX is gaan rondzingen”, zei zendercoördinator Radio 1 Jan Westerhof over de argumenten om ook een urban zender te beginnen. Waar dat succes uit bleek kon de man die de overname van Colorful Radio begeleidde ook niet aangeven.

FunX dus, de zender bestaat nu ruim een jaar en is te ontvangen in de ether in de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht). Ontstaan uit de wens van de overheid en de vier lokale publieke omroepen in die steden om ook de allochtone stadsburgers te bereiken. Twee miljoen euro subsidie gaat hier heen, 1 miljoen van OCenW, de vier grote steden hoesten de andere miljoen op. En dan ook nog eens relevante en felbegeerde FM-frequenties, je moet het dan wel heel slecht doen wil je niet een paar deuken in voorheen onaangeroerde pakjes boter slaan.

Voorwaar ook een commercieel interessante doelgroep. Het was niet voor niets dat Radio 538 zich bij de frequentieverdeling voor de doelgroepenzender met een urban-format meldde (onder de noemer Juice FM). Die FM-stek ging naar ID&T, maar het commerciële potentieel is duidelijk, anders zouden Lex Harding & Co hier nooit geld aan hebben willen uitgeven. Onder de anderhalf miljoen potentieel geïnteresseerde luisteraars voor urban zenders schuilt ook nog eens 25 miljard aan koopkracht en een grote hang naar merkartikelen. Dat verklaart ongetwijfeld de boosheid van de VCR, de belangenclub van commerciële radiozenders in Nederland, die helemaal niet blij is met het initiatief van de publieke omroep om zomaar een nieuwe zender met een commercieel interessant format te starten.

Bij initiator van FunX Willem Stegeman is er enige trots over de (late) interesse vanuit Hilversum, hoewel Heukels weer beweerd dat Stegeman het kunstje heeft afgeluisterd tijdens NPS bijeenkomsten over een allochtonenzender. Maar zowel Stegeman als Heukels geven aan elkaar niet nodig te hebben, laat ieder vooral z’n ding doen is de impliciete boodschap. Ergo, straks bestaan er twee publieke initiatieven naast elkaar, waarvan de één landelijk maar wel alleen via de kabel te ontvangen is en de ander wel via de FM maar alleen in de vier grote steden. Twee zenders die wat nuanceverschillen en andere benaderingen zullen kennen, maar vooral op elkaar zullen gaan lijken. Tuurlijk, FunX is géén urban en allochtonen bestaan niet, er zijn alleen stadsjongeren. En nee, Urban Radio gaat niet zo jong en vrijblijvend zitten als FunX, zij gaan het voor de groep 20-34 jarigen maken. Tuurlijk.

Er zijn vijf basiselementen waaraan het bestaan van twee publieke urban zenders moeten voldoen om te zorgen dat ze elkaar aanvullen en niet in de weg zitten.

1) Er moet geen commerciële concurrentie zijn in hetzelfde format. Dat is vooralsnog niet het geval.

2) De zender moet gemaakt en gerund worden door jonge mensen uit de doelgroep zelf. Bij FunX gebeurt dit, bij PO niet. De noodzaak wordt erkend, maar dat type programmamaker werkt simpelweg niet in Hilversum. Daarnaast is de blanke dertiger en zendercoördinator van 3FM, Florent Luyckx, de (tijdelijke?) chef van Urban Radio i.o. Heukels van de NPS ziet dat niet zitten en wil een andere man op die plek. Hilversums geruzie ligt op de loer.

3) Er moet een goede FM-frequentie beschikbaar zijn. FunX is mooi bedeeld, Urban Radio moet het op de kabel gaan doen. Rob Heukels denkt dat de doelgroep wel komt als er echt iets op die kabel wordt geboden wat nergens anders te halen valt. Die stelling lijkt eerder een wens, de realiteit is dat er genoeg alternatieven zijn, internet (de doelgroep is ’s avonds aan het gamen, sms-sen, chatten en vindt online alle muziek die je maar zoekt), de grootste groep van de beoogde luisteraars woont in de vier grote steden en wordt in de ether dus al bediend, én de afwezigheid van de kabel in menig slaapkamer (of in huis als er een schotel op het balkon hangt).

4) De twee zenders moeten samenwerken en elkaar versterken, wellicht zelfs samengaan. Maar daar zitten beiden niet op te wachten. De NPS huurt zelf trendwatchers in om opnieuw de behoeftes van de doelgroep in kaart te laten brengen. Er wordt weliswaar nog gepraat met elkaar maar over de afloop daarvan is niets zeker.

5) De zender moet niet ten prooi vallen aan Hilversumse omroeppolitiek en mag dus niet uit zuiltjes-zendtijd bestaan. En ook daar dreigt het mis te gaan. Urban Radio is een uitgelezen kans om nu eens een zender vanaf scratch one op te zetten. Maar de signalen zijn er al, diverse omroepen willen zichzelf herkenbaar op die zender terughoren, er komen dus weer zuilenblokken en profileringmomenten. Iedere omroep kan dus nu op zoek naar haar eigen excuusneger of omroepturk (of kutmarokaan?).

Tekst: Arjan Snijders
Bron: Broadcast Magazine

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.