FunX

Abel van Gijlswijk doet wat hij leuk vindt en is daar freaking goed in

  1. Newschevron right
  2. Abel van Gijlswijk doet wat hij leuk vindt en is daar freaking goed in

Hoe kan je lui en toch succesvol zijn? Eva vraagt het deze week in de WorX-podcast aan Abel van Gijlswijk. Deze Amsterdammer is rapper, schrijver, Vice-presentator, punkzanger en hij heeft een muzieklabel met Faberyayo die Burning Fik heet. En Abel zegt dat hij daar weinig voor heeft hoeven doen.

Doe wat je leuk vindt

Abel van Gijlswijk had een hekel aan school, maar heeft toch aardig wat weten te bereiken. Hij is rapper, zanger, schrijver, presentator bij VICE en hij runt muzieklabel Burning Fik met Faberyayo. En daar heeft hij volgens eigen zeggen weinig voor hoeven doen. Abel koos voor het pad dat hij leuk vond en bleek daar freaking goed in te zijn.

Motiveren en inspireren

Eva spreekt elke week in de WorX podcast met iemand die opvalt, motiveert en inspireert. Abel van Gijlswijk is niet de baas van een groot bedrijf of iemand die wereldvrede zal brengen, maar weet wel iemand die met zijn drive en zijn kijk op het leven mensen kan motiveren. Hij was geen kei op school, maar waarom zou je jaren naar school moeten als dat je niet ligt?

Verwachting van anderen

Waarom zou je moeten doen wat anderen van je verwachten? "You need money, maak kids, maak school af, maar de manier waarop je daar aan komt is niet perse door school af te maken en een baan te vinden", zegt Abel in WorX tegen Eva. Als voorbeeld geeft hij een aantal dingen die je kan doen, zonder naar school te gaan: "Je kunt ook je eigen zaak beginnen, een goed idee hebben, appels plukken en die langs de weg verkopen of een groot schilderij maken en die voor vijf miljoen verkopen." En dat is precies de instelling die hij toepast in het dagelijks leven.

Van redacteur naar presentator

Abel heeft altijd zijn hart gevolgd. Hij begon als grafisch vormgever, vond dat weinig aan en besloot te solliciteren als redacteur bij Noisey van VICE. Hij had geen ervaring met artikelen schrijven, maar wist wel dat hij het goed zou kunnen doen. Als muzikant kende hij al wat mensen bij VICE en dus probeerde hij het gewoon. Na jaren artikelen schrijven, ging het bedrijf zich meer op videocontent richten. Dat vond Abel ook interessant, dus vroeg hij of hij dat ook mocht doen. Zo is Abel steeds van het ene in het andere gerold. Niet doordat hij er goed in was, maar omdat hij in zichzelf geloofde en anderen daarvan kon overtuigen. En dat is onder andere te zien in Het Geldspel, een vierdelige serie die hij maakte voor VICELAND.

Ster advertentie
Ster advertentie