Naar cookieinstellingen
Games & gadgets

5 games waarin mentale problemen een belangrijke rol spelen

foto: PlayStation
  1. Newschevron right
  2. 5 games waarin mentale problemen een belangrijke rol spelen

Mensen die mentaal in de knoop zitten, zoeken vaak houvast. Die kan je vinden in je sociale omgeving bij je familie en vrienden, maar blijkbaar kunnen games een uitweg bieden. Tegenwoordig gebruiken therapeuten al VR-games, maar je kan thuis ook zelf aan de slag. Er zijn een aantal interessante games waarin angsten, depressies, een P.T.S.S. (posttraumatische-stressstoornis) en rouwprocessen extra aandacht krijgen. Wij zetten er vijf op een rij voor je.

1. Hellblade: Senua's Sacrifice

Wie verstand heeft van games, noemt Hellblade: Senua’s Sacrifice waarschijnlijk als eerst in een lijstje met games over mentale problemen. Het geeft je een hele andere kijk op een depressie, zelfmoordneigingen en schizofrenie. De game bootst levensechte gevoelens van mensen met mentale problemen na en dat voel je aan alles.

Overleden partner

Het spel dat op alle platforms verkrijgbaar is, speelt zich af in de Noorse mythologie. Jij bent Senua, een meisje dat de ziel van haar overleden partner wil redden. Ze hoort stemmen en vecht tegen demonen waarvan je eigenlijk nooit te weten komt of ze echt bestaan, of dat ze die droomt. Je merkt hoe groot de impact kan zijn van een rouwende partner die moeite heeft met het accepteren van de dood. Misschien is het nog iets te moeilijk om te spelen als je zelf in een soortgelijke situatie zit, maar in het verwerkingsproces kan het deuren voor je openen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

2. The Last Of Us

Ik ken veel mensen die tranen hebben gelaten om het einde van de zombiesurvivalgame The Last Of Us. Een van die vrienden was een bekende verloren en herkende zich onwijs in het rouwproces van de game. Hoofdpersonage Joel is zijn dochter verloren toen de wereld zoals wij die kennen werd aangevallen door zombie-achtige figuren. Hij raakt verbitterd, krijgt een soort hekel aan de wereld, omdat hij om niets of niemand meer geeft.

Joel en Ellie

De ontmoeting tussen Joel en Ellie verandert alles. Dit kleine meisje dat hem aan zijn dochter doet denken, blijkt precies de persoon die hij nodig had om uit een diep dal te klimmen. Samen gaan ze het avontuur aan en zien we hoe Joel de duisternis verlaat. Het leert ons dat je iemand nooit zal vergeten, maar er wel op een fijne manier mee kan leren leven. Mocht je het eerste deel van The Last Of Us op de PlayStation geweldig vinden, dan kan je je alvast opmaken voor het tweede deel dat al aangekondigd is.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

3. Pry

Pry is eigenlijk meer een interactief verhaal waarin je een soldaat volgt die last heeft van een posttraumatische stressstoornis (P.T.S.S.). Zie het maar als een boek waarbij je in het hoofd van het hoofdpersonage kruipt. Dat hoofdpersonage is James, een explosievenexpert die een aantal jaren geleden is teruggekeerd uit de Eerste Golfoorlog. Sindsdien loopt zijn zicht terug en loopt zijn verleden dwars door het heden. De game is alleen speelbaar op iOS-apparaten.

4. Celeste

In de game Celeste, die voor bijna alle platforms beschikbaar is, speel je de bange Madeline. Zij is dat gejaagde leven zo zat, dat ze besluit om zichzelf te confronteren met haar angsten. Dat doet ze met een uitdaging: het beklimmen van een berg die Celeste heet.

Sadistische Madeline

Naarmate je met Madeline verder komt in Celeste, word je ook steeds meer geconfronteerd met haar angsten. Die krijg je te zien in de vorm van een sadistische versie van Madeline, die haar steeds probeert te pesten. Jij als gamer moet ervoor zorgen dat Madeline rustig blijft, door haar in balans te houden, onder andere tijdens paniekaanvallen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

5. That Dragon, Cancer

Wat voor angstige momenten moeten de ouders van een kindje meemaken dat terminale kanker heeft? Dat voel je in je vingers zodra je de iOS-game That Dragon, Cancer speelt. De game is gemaakt door het echtpaar Ryan en Amy Green van de kleine gamestudio Numinous Studios. Zij hadden een zoontje Joel die terminale kanker had en laten jou bepaalde keuzes maken in de game, die zij ook hebben moeten maken.

Keuzes, keuzes, keuzes

Joel wist uiteindelijk veel langer te overleven dan de artsen hem hadden gegeven. Door middel van verschillende keuzemogelijkheden krijg je in That Dragon, Cancer een kijkje in de meest angstige en depressieve periodes van de ouders. De gekste situaties komen voorbij, zoals de nieuwe verantwoordelijkheden bij een nieuwe behandeling. Hoe ga je daarmee om? Dat soort keuzes mag jij maken. Veel succes daarmee.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

#OPENUP

Meer dan 4 op de 10 jongeren kampt met psychische klachten. NPO 3FM, MIND en verschillende andere jongerenmerken, waaronder FunX, staan van 6 tot en met 12 april in het teken van #openup om het taboe onder jongeren te doorbreken. Praten over over je burn-out, depressie, angst, persoonlijkheids- of eetstoornis is namelijk hartstikke belangrijk! Deel jouw eigen #openup op social en help mee om psychische problemen onder jongeren bespreekbaar te maken.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.