Games & gadgets

Dit zijn de specificaties van de PlayStation 5 Pro die dit jaar moet uitkomen

foto: AFP: Yelim Lee
  1. Newschevron right
  2. Dit zijn de specificaties van de PlayStation 5 Pro die dit jaar moet uitkomen

Het gerucht doet al een tijdje de ronde dat de PlayStation 5 Pro mogelijk eind dit jaar al verschijnt. The Verge presenteert nu een lijst met uitgebreide specificaties van wat we kunnen verwachten van de nieuwe PS5. De aankomende console zal naar verluidt drie keer krachtiger worden dan de huidige PlayStation 5 en zal vooral grafisch sterker worden. Sony verzoekt gameontwikkelaars al om hun spellen hierop af te stemmen.

Ray tracing

Volgens het artikel van The Verge ligt de focus voornamelijk op het verbeteren van ray tracing. Een techniek waarbij het licht in games door elk oppervlak realistisch wordt gereflecteerd. Denk aan de reflectie van spiegels, auto's en waterplassen die veel realistischer zullen ogen. De PS5 en Xbox Series X kunnen ook al games met ray tracing tonen, maar vaak is er dan een compromis met de framerate. Meestal worden games dan in 30 frames per seconde getoond of in sommige gevallen in 40 frames per seconde voor wie een geschikte 120Hz-tv heeft. Toch hebben de meeste spelers de voorkeur om hun games op een soepele 60 frames per seconde te spelen, waardoor zij ray tracing in de praktijk vaak uitzetten.

Krachtige GPU

Het PlayStation 5 Pro-model, met de codenaam Trinity, zal een iets snellere CPU maar vooral een veel krachtigere GPU hebben. De grafische chip zou namelijk tot wel 45 procent sneller zijn dan de standaard PlayStation 5. Alles zou erop gericht zijn dat games wél die hogere framerate kunnen bereiken terwijl ray tracing is ingeschakeld. De PS5 Pro GPU zal groter zijn en een sneller systeemgeheugen gebruiken om ray tracing in games te verbeteren. Sony gebruikt ook een "krachtigere ray tracing-architectuur" in de PS5 Pro, waar de snelheid hier tot drie keer hoger is dan bij de gewone PS5. Sony lijkt ontwikkelaars aan te moedigen om grafische functies zoals ray tracing meer te gebruiken met de PS5 Pro. Hierbij kunnen games een 'Trinity Enhanced' (PS5 Pro Enhanced) label gebruiken als ze "aanzienlijke verbeteringen bieden".

Snellere CPU

Terwijl Sony de GPU van de toekomstige console verbetert, zal de CPU hetzelfde zijn als de standaard PS5, maar met een nieuwe modus die hem hoger klokt. "Trinity heeft een modus die zich richt op de 3,85 GHz CPU-frequentie", zegt Sony in een document aan ontwikkelaars. Dat is ongeveer 10 procent meer dan de gewone PS5.

PSSR

Het meest interessante aan het Pro model van de PS5 zal PlayStation Spectral Super Resolution Upscalling (PSSR) zijn. Deze technologie lijkt op de supersampling technologie van Nvidia (DLSS) en AMD (FSR). Dit betekent dat het systeem verbeterde prestaties levert, zonder dat hier extra rekenkracht voor nodig is. Dit zal een zeer handige tool zijn, met name wanneer GTA 6 uitkomt. De huidige console zou niet krachtig genoeg zijn om deze op 60 frames per seconde te draaien, maar met deze nieuwe functionaliteit zal dat wel het geval zijn.

Playstation 5 Pro

Sony wil de huidige PS5 en het Pro-model straks naast elkaar blijven verkopen, zoals dat bij de PS4 ook gebeurde. Games moeten op beide spelcomputers werken, maar ogen mooier en spelen soepeler op de Pro. Sony verwacht dat veel bestaande games updates krijgen voor dat Pro-model.

Tom Henderson van Insider Gaming schreef onlangs dat de PlayStation 5 Pro rond de feestdagen in de winkels moet liggen. De releasedatum kan echter nog veranderen volgens hem, omdat Sony dit jaar geen grote games op de planning heeft staan. Meestal willen consolefabrikanten bij een gloednieuwe console ook één of meerdere games uitbrengen die de kracht van de nieuwe console moet laten zien.

Ster advertentie
Ster advertentie