Naar cookieinstellingen
Music

7 weetjes over 'Middle Child' die veranderen hoe je naar de clip van J. Cole kijkt

  1. Newschevron right
  2. 7 weetjes over 'Middle Child' die veranderen hoe je naar de clip van J. Cole kijkt

J. Cole verraste zijn fans deze week met de videoclip van Middle Child. De clip, die geregisseerd werd door Mez, zit vol symbolen en dat houdt fans de afgelopen dagen nogal bezig. De visuals passen perfect bij de boodschap van de track, die overigens al meer dan honderd miljoen keer gestreamd is! Welke verborgen boodschappen er allemaal in de clip zitten? Deze zeven zijn de meeste fans opgevallen:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

1. in het midden
Op Middle Child rapt Cole over het feit dat hij eigenlijk tussen twee generaties in zit:

'I'm dead in the middle of two generations
I'm little bro and big bro all at once
Just left the lab with young 21 Savage
I'm 'bout to go and meet Jigga for lunch'

In de clip is de rapper dan ook continu in het midden van het beeld te zien, terwijl alles om hem heen gebeurt.

2. niemand let op cole
De scene opent met Cole in beeld en daarachter de silhouet van een publiek. Wanneer de beat dropt, zie je de belangrijke figuren op de rode loper juichen, maar niemand besteedt aandacht aan J. Cole. Dit kan verwijzen naar het feit dat J. Cole in de populaire media vaak over het hoofd gezien wordt. Hoewel hij in zijn carrière veel bereikt heeft - zijn 2014 Forest Hill Drive album ging dubbel platinum, zonder dat er features opstonden - staat er nog steeds geen Grammy bij hem thuis. De zeven Grammy's waar hij voor genomineerd werd, gingen allemaal aan zijn neus voorbij.

3. jachtseizoen
Ondanks dat J. Cole misschien vaak over het hoofd gezien wordt en hij zelf zegt tussen twee generaties in te zitten, is hij wel 'op oorlogspad' om de game over te nemen. In de clip is daarom ook duidelijk het jaagthema te zien, bijvoorbeeld door de scènes die zijn opgenomen in een jagershutje. Dat viel ook Jaap van Hiphop In Je Smoel op, zo vertelde hij aan Fernando in Start: "Het is mijn ogen praktisch een oorlogsverklaring."

4. rappers van nu
In het jagershutje hangen drie mensenhoofden met gekleurd haar boven de open haard. Op de bordjes die daarboven hangen staat: 'je favoriete rapper', 'dit kan jij zijn' en 'vraag om een samenwerking'. Dit kan verwijzen naar de huidige generatie van clout chasers. Op Twitter wordt al druk gespeculeerd naar welke rappers Cole hier specifiek zou verwijzen.

5. Materialisme

Materialisme is iets waar J. Cole zich wel vaker over uitspreekt en ook in Middle Child veroordeelt hij dit: 'Money in your palm don't make you real'. De clip sluit perfect bij deze boodschap aan. Zo rijdt hij zorgeloos door de modder met een Bentley en is er een shot waarop je een lijk met modderige Louboutins aan ziet.

6. gebruiken

De meest spraakmakende scènes zitten aan het einde van de clip, wanneer een witte vrouw het gezicht van een donkere vrouw in de supermarkt koopt. En daar zijn twee dingen over te zeggen. Om te beginnen kan dit ernaar verwijzen dat er mensen in de game zijn die alleen maar gebruik maken van de innovatie van anderen.

7. cultural appropriation

Een ander thema dat hiermee wordt aangesneden is cultural appropriation, oftewel culturele toe-eigening. De witte vrouw zag namelijk het haar van de donkere vrouw en was daarna meteen in de winkel te zien om dit zelf ook te kopen. Hiermee duidt J. Cole erop dat de stijl van gekleurde vrouwen pas gevierd wordt als een witte vrouw hiermee vandoor gaat.

Ster advertentie
Ster advertentie

Lees ook

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.