Leger des Heils reageert met actie op dure 'versleten' Balenciaga-sneakers
- News
- Leger des Heils reageert met actie op dure 'versleten' Balenciaga-sneakers
Balenciaga staat bekend om haar opvallende sneakerontwerpen, maar met de modellen uit de nieuwste campagne gaat het modemerk volgens velen toch echt een stap te ver. Sinds deze maand zijn er namelijk sneakers te koop die helemaal kapot, vies en versleten zijn. Prijskaartje? Maar liefst 1450 euro, zo'n 1000 euro meer dan de 'normale' variant. En daar heeft het Leger des Heils nu met een slimme actie op gereageerd, om zo aandacht te vragen voor het daklozenprobleem.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
'Armoede als trend?'
Van de fully destroyed Balenciaga-sneakers zijn honderd paar te koop. Die zijn speciaal gecreëerd voor de campagne, die als kritiek moet dienen op fast fashion. Daarbij wordt opgemerkt dat de schoenen die je thuis ontvangt niet zó versleten zijn als die van de campagnefoto's, maar volgens veel mensen is het alsnog belachelijk. "Waarom is armoede nu esthetisch voor rijke mensen???", klinkt het op Twitter.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Écht versleten
Belachelijk of niet, aandacht heeft het merk wel en daar maakt het Leger des Heils ReShare, de afdeling die oude kleding en textiel inzamelt voor hergebruik, nu handig gebruik van. Op trulydestroyed.com bieden zij voor dezelfde prijs van 1450 euro échte versleten schoenen aan. "Het verschil is dat onze schoenen maanden- of soms jarenlang zijn gedragen door mensen die op straat leven."
'Gat in de zool en bloedvlekken'
Het gaat om allerlei verschillende, unieke paren, die op de website worden aangeboden met de naam van de oorspronkelijke drager erbij. Zo kun je 'Sam's truly destroyed winter boots' of 'Fleur's truly destroyed heels' kopen. Bij de omschrijvingen lees je onder andere: "gedragen tot uitputting, bloedvlekken en gat-effect in de zool" of "niet geschikt om te lopen en niet waterafstotend." Alle opbrengsten van gedragen schoenen gaan naar het Leger des Heils
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Aandacht voor het probleem
De creative directors achter de campagne van het Leger des Heils leggen uit dat ze Balenciaga niet willen veroordelen, maar juist dankbaar zijn voor het idee. "Daklozen zijn over het algemeen niet trendy of nieuwswaardig en Leger des Heils ReShare moet vaak vechten voor meer aandacht en hulp", aldus César García tegen Het Parool. "Dus toen extreem versleten sneakers plots trendy werden, moesten we deze kans grijpen. Het gaat erom het gesprek te 'kapen' en een zinvolle boodschap over te brengen."
Het Leger des Heils is blij met de campagne. "Op dit moment zijn er 32.000 daklozen in Nederland. Door acties als deze krijgt het onderwerp de aandacht die het verdient."