Tinder voor adoptie: een grap of niet?
- News
- Tinder voor adoptie: een grap of niet?
'Adoptly' is een nieuwe app die het adopteren van kinderen snel en makkelijk zou moeten maken. De app adverteert met de leus: ''Ouderschap. Slechts één swipe van u vandaan.''
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Swipen
De app, Adoptly, werkt net als Tinder. Je kunt filteren op jouw voorkeuren, namelijk afkomst, leeftijd, geslacht en afstand. Als je naar rechts swipet en het is een match, kun je gelijk met de kinderen chatten.
illegaal
De app krijgt uiteraard veel kritiek. Volgens Michele Fried, oprichter van de non-profitorganisatie AdoptionStar, is deze app veel te controversieel en zou het zelfs illegaal zijn op sommige plekken. Ze maakt zich daarnaast ook zorgen over het gebrek aan kennis en ervaring met adoptie. Hoewel de ouders die zich aanmelden eerst een achtergrondcheck krijgen, kan dit volgens haar nooit genoeg zijn om zomaar een adoptieprocedure te starten.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Parodie
Veel mensen geloven niet dat de app echt kan zijn: ''Het is een parodie op alle startups van nu''. Toch houden de bedenkers voet bij stuk. In een interview met The Verge lieten ze weten dat het absoluut geen grap is en ze echt mogelijkheden zien in online adoptie.
Anoniem
Opvallend is wel dat alle mensen uit de video een fictieve naam hebben of op geen enkel social mediaplatform terug te vinden zijn. Adoptly verklaart zelf dat ze dit hebben gedaan, zodat de deskundigen de kritiek op het concept niet persoonlijk hoeven te verdedigen. De makers wilden geld inzamelen voor de verdere ontwikkeling van de app via een Kickstartercampagne. Het enorm hoge gewenste bedrag maakt het hele concept nog ongeloofwaardiger. Daarnaast heeft Kickstarter de startup inmiddels uit het systeem geschrapt.
Campagne
Er is een kans dat het gaat om een campagne die wil laten zien dat het adoptieproces op dit moment te lang duurt en veel te ingewikkeld is. Dat hebben ze echter wel op een hele professionele manier gedaan, met een overtuigende promotievideo en een goedwerkende website.