Naar cookieinstellingen
Up 2 Date

Beau bewijst in Rotterdam Project wat vertrouwen kan betekenen voor daklozen

  1. Newschevron right
  2. Beau bewijst in Rotterdam Project wat vertrouwen kan betekenen voor daklozen

"We moeten meer vertrouwen hebben, een beetje meer kijken naar wat mogelijk is in plaats van wat er mis kan gaan. Een beetje meer erbarmen", aldus de conclusie van Beau die het niet droog hield in de laatste aflevering van Het Rotterdam Project. Maandenlang volgde hij vijf daklozen die in het programma tienduizend euro en een team hulpverleners toegewezen kregen om hun leven opnieuw op te bouwen. Dinsdagavond was te zien dat alle vijf de kandidaten flinke stappen hadden gemaakt.

Soufyan
Beau kon zijn tranen niet onderdrukken bij het afscheid van Soufyan. De trotse presentator had net een knipbeurt gekregen van de 20-jarige jongen, die een paar maanden daarvoor nog uitsprak dat kapper worden zijn grootste droom was. Voor Beau is Soufyan het voorbeeld van wat je kunt bereiken als iemand je een klein beetje vertrouwen schenkt.

Soufyan raakte dakloos doordat hij het naar eigen zeggen allemaal voor zichzelf verpest had. Toch was hij vastberaden om zijn leven te beteren. Met behulp van het geld, het team van hulpverleners en de steun van Beau lukte het Soufyan om een huis te vinden, toegelaten te worden op de kappersacademie en zijn schulden weg te werken.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Stephany

De 24-jarige dakloze Stephany kon de hulp van het programma heel goed gebruiken. Toen Beau haar opzocht was ze net moeder geworden, maar was er niemand die naar haar omkeek. Toch wilde de jonge moeder de hulp in eerste instantie niet accepteren. Het enige dat ze wilde was een voogd voor haar kind regelen, voor het geval dat er iets met haar zou gebeuren.

Uiteindelijk nam Stephany wel de hulp van het team van Het Rotterdam Project aan, maar wilde ze het geldbedrag niet accepteren. Het lukte haar haar geldzaken weer op orde te krijgen, contact met haar stiefvader te leggen, een baan en uiteindelijk ook een huis te vinden. En pas toen wilde ze die tienduizend euro wel uitgeven, namelijk aan een inboedel voor haar nieuwe huis.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Patrick
Het grootste succesverhaal van het programma is toch wel Patrick. Toen Beau hem voor het eerst ontmoette was dat in een parkeergarage waar de zwaar verslaafde Patrick de nacht zou doorbrengen. Al 17 jaar leefde Patrick op straat en bracht hij zijn dagen door met het regelen van drugs. Hij belandde zo diep in de put, doordat hij maar niet kon omgaan met de zelfmoord van zijn vrouw.

Hoewel zowel kijkers als experts enigszins sceptisch waren over of Patrick zijn leven kon omgooien, is het hem toch gelukt. In de afgelopen maanden kreeg hij een dak boven zijn hoofd, waren zijn zelfgemaakte foto's te zien in een tentoonstelling en lukte het hem af te kicken van zijn jarenlange heroïneverslaving. In de laatste aflevering van Het Rotterdam Project was te zien dat Beau de afgekickte Patrick in Zuid-Afrika opzocht.

De foto's van Patrick zijn te bewonderen op zijn eigen Instagramaccount: Caveman010.

Beau

Kijkers zijn lyrisch over het programma en vooral over Beau. Hoewel hij slechts de presentator van het programma was, leek hij voor alle kandidaten veel meer te betekenen. Hij was een soort vriend en gaf hen het vertrouwen dat ze nodig hadden om hun leven om te gooien. Op Twitter staat het vol met lof voor Beau en zijn team.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Aboutaleb

Zo'n programma is natuurlijk mooi en hartverwarmend om te kijken, maar verandert het ook daadwerkelijk wat? Als het aan de Rotterdamse burgemeester Aboutaleb ligt wel. De les van het programma is voor hem dat voorkomen beter dan genezen is. "Dakloosheid is het gevolg van andere vraagstukken. Dat is interessant, want de vraag is: kun je de redenen die leiden tot dakloosheid wegnemen?" Er moet dus meer focus op preventie komen. Helaas is het niet mogelijk om elke dakloze de kans te geven zoals de kandidaten in Het Rotterdam Project. "Wij zijn als het gaat om het zomaar beschikbaar stellen van tienduizend euro, gebonden aan regels."

Wat er mogelijk gaat veranderen, is het boetesysteem. Momenteel is het zo dat een dakloze een boete van 140 euro kan krijgen als hij op straat slaapt. Hoe langer de boete niet wordt betaald, hoe duurder het wordt. Uiteindelijk moet de dakloze worden opgepakt en moet hij een aantal dagen zitten. Dat kost duizenden euro's, maar die boete blijft er staan en zal ook niet worden betaald. "We houden elkaar voor de gek," zegt ook Aboutaleb. Daarom wil hij dat de gemeente gaat kijken naar betere oplossingen. "U heeft daar een heel belangrijk punt te pakken."

Het allerbelangrijkste vindt hij echter dat de samenleving de daklozen niet het gevoel geeft dat ze de uitschot van de maatschappij zijn. Hij neemt Stephany als voorbeeld. Volgens hem had zij het gevoel van waardering heel hard nodig. "Hoe vaak heeft dat meisje zo'n arm gemist in haar leven." Hij prijst Beau voor de steun die hij aan Stephany heeft gegeven. "Een arm is waarschijnlijk meer waard dan tienduizend euro."

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.