Weinig diversiteit en veel stereotypen in Nederlandse schoolboeken
- News
- Weinig diversiteit en veel stereotypen in Nederlandse schoolboeken
In schoolboeken komen minder vrouwen dan mannen voor. Daarbij zijn er ook weinig personages met een niet-westerse achtergrond te vinden in de lesboeken. Wanneer er wel vrouwen of niet-westerse personages in voorkomen, is er vaak sprake van stereotypering. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden.
VROUWEN ONDERVERTEGENWOORDIGD
Voor het onderzoek bestudeerde de Universiteit Leiden 33 schoolboeken, die in de brugklas worden gebruikt voor de vakken Nederlands en wiskunde. Zo’n 13.000 personages kwamen voorbij in de boeken, maar de diversiteit was ver te zoeken. De vrouw is voor de afwas en de man hoort op kantoor. Beetje achterhaald niet? Helaas is daar in de onderzochte schoolboeken wel sprake van. Want naast dat vrouwen minder voorkomen in de boeken, blijken vrouwen ook minder vaak een beroep te hebben dan de mannelijke personages. De Universiteit Leiden heeft het zelfs over systematische ondervertegenwoordiging…
STEREOTYPERING
Het onderzoek werd geleid door Judi Mesman, hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Zij onderzocht ook de etnische diversiteit in de boeken. Wat blijkt is dat een jongen met bijvoorbeeld de naam Job vaker aan het werk is dan een Saïd. Met andere woorden: Beroepen gingen vaker naar mannen met een westerse achtergrond, en hadden de beroepen van niet-westerse personages gemiddeld een lagere maatschappelijke status. In de tekst van de schoolboeken zijn dus nog een aantal verbeterpunten. Maar gelukkig is er bij de afbeeldingen in de boeken al wat meer kleur te bekennen.
WHAT’S THE PROBLEM?
Volgens de onderzoeker is het gebrek aan diversiteit in de schoolboeken een probleem, omdat kinderen onbewust erg gevoelig zijn voor zulke subtiele, verborgen boodschappen. ‘Leerlingen raken gemotiveerd, zodra ze het idee hebben dat het over hen gaat. Het geeft het idee dat jij het ook kunt’, zegt zij in de Volkskrant. ‘Wanneer er sprake is van herkenning presteren leerlingen beter’.