Meta en Amazon zetten streep door diversiteitsinitiatieven: maar waarom?
- News
- Meta en Amazon zetten streep door diversiteitsinitiatieven: maar waarom?
Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram) en Amazon schroeven hun programma's rond diversiteit en inclusie in de Verenigde Staten flink terug. Beide techreuzen volgen hiermee andere grote bedrijven zoals McDonald’s en Walmart, die onlangs ook besloten hun focus op diversiteitsbeleid te verkleinen. Maar waarom maken deze bedrijven juist nu deze keuze?
Meta stopt met verplicht diversiteitsbeleid
Bij Meta verdwijnt een reeks maatregelen die waren opgezet om meer diversiteit binnen het bedrijf te stimuleren. Zo is het voortaan niet meer verplicht om bij sollicitatiegesprekken kandidaten met een ondervertegenwoordigde achtergrond te spreken. Ook hoeven werknemers niet langer specifiek samen te werken met "diverse" leveranciers. Daarnaast verlaat Maxine Williams, tot nu toe hoofd Diversiteit bij Meta, haar functie voor een andere rol binnen het bedrijf. Zuckerberg, die onlangs aanschoof bij de podcast van Joe Rogan, noemde het censuurbeleid van Facebook "iets uit 1984".
Ook Amazon neemt afscheid van verschillende diversiteitsprogramma’s. Werknemers kregen te horen dat "verouderde programma's en materialen" worden stopgezet. Het bedrijf benadrukte dat dit een gevolg is van een evaluatie van honderden lopende initiatieven.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Uitspraak van het Hooggerechtshof als katalysator
De beslissing van Meta, Amazon en andere bedrijven lijkt direct in lijn te liggen met een uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof in juni 2023. Die uitspraak maakte een einde aan positieve discriminatie bij universiteitstoelatingen. Hoewel deze uitspraak gericht was op onderwijs, voelen veel bedrijven de impact ervan op hun diversiteits- en inclusiebeleid.
McDonald’s noemde bijvoorbeeld “het veranderende landschap” rondom deze thema’s als belangrijke reden voor het afbouwen van hun initiatieven. Ook speelde publieke druk van activisten zoals Robby Starbuck, die bedrijven als "te woke" bekritiseert, een rol. Zijn campagne tegen "woke kapitalisme" lijkt invloed te hebben op de keuzes van deze bedrijven.
Wat betekent dit voor diversiteit in het bedrijfsleven?
Hoewel bedrijven benadrukken dat ze diversiteit nog steeds belangrijk vinden, zijn deze veranderingen een teken dat de aanpak verandert. Het schrappen van verplichtingen rond diversiteit roept vragen op over de toekomst van inclusiviteit in het bedrijfsleven, vooral in een tijd waarin discussies over discriminatie en gelijke kansen wereldwijd toenemen. Of deze stappen een trend zullen worden voor meer grote bedrijven, blijft nog de vraag. Maar één ding is zeker: het onderwerp diversiteit blijft een heet hangijzer in de VS en ver daarbuiten.
Lees ook
Up 2 Date
Massale woede om vrouw die levend werd verbrand door man in metro New YorkUp 2 Date
Ergste vliegtuigcrash Zuid-Korea in 30 jaar: dodental loopt op tot 177Up 2 Date
Baby van drie weken oud sterft in Gaza door onderkoeling: "Was gezond geboren"Up 2 Date
Nederlanders bereiden zich voor op mogelijke oorlog: ‘Ik vraag een noodradio voor kerst’