GO Sharing haalt scooters van de straat: "Deelscooters niet winstgevend"
- News
- GO Sharing haalt scooters van de straat: "Deelscooters niet winstgevend"
Je hebt er vast wel eens mee te maken gehad: de deelscooters, die mensen het liefst midden op de stoep parkeren. GO Sharing, dat bekend is van de felgroene deelfietsen en scooters, trekt zich opnieuw terug uit een groot aantal Nederlandse steden. Deze maand verdwijnen maar liefst 5000 scooters uit Nederland, waarvan een deel richting Spanje gaat. Alleen in Amsterdam en Haarlem blijven de scooters voorlopig rijden.
Extreme regelgeving
De grote vraag is: waarom trekt GO Sharing zich terug? Volgens topman Mudzahid Beslija, die sinds de overname door het Turkse BinBin aan het roer staat, zijn er meerdere redenen. "Niet alle steden zijn winstgevend, en we hebben te maken met vernielingen van scooters en de nieuwe helmplicht", legt hij uit. De helmplicht, die in 2023 werd ingevoerd, noemt het bedrijf "extreme regelgeving" die het gebruik van de scooters bemoeilijkt.
Niet winstgevend
Door het vertrek van GO Sharing blijven er in veel steden nog maar twee grote spelers over op de deelscootermarkt: Felyx en Check. Deze bedrijven hebben echter ook hun eigen uitdagingen. Deelscooters zijn namelijk niet winstgevend en beide bedrijven draaiden voornamelijk verlies sinds hun bestaan. De opkomst van de deelscooter ging razendsnel, maar de vraag is nu of deze bedrijven kunnen blijven bestaan in een steeds veranderend speelveld.
Volgens Derk Loorbach, hoogleraar sociaaleconomische transities aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, is de huidige situatie in de deelscootermarkt typisch voor een nieuwe, opkomende markt. "Bedrijven en investeerders claimen snel hun plek, maar uiteindelijk zullen alleen de sterksten overblijven", aldus Loorbach.
Toekomst deelscooters onzeker
Of een stad geschikt is voor deelscooters, hangt af van verschillende factoren. De aanwezigheid van veel twintigers, een hoge bevolkingsdichtheid en de nabijheid van andere steden spelen allemaal een rol. Maar minstens zo belangrijk is hoe een gemeente omgaat met de deelscooter. In steden zoals Groningen zijn de regels aangescherpt, waardoor het gebruik van scooters daar is afgenomen. "Na de invoering van de helmplicht en het instellen van digitale hubs, zagen we het aantal ritten per scooter sterk dalen", zegt Paul van Merrienboer, directeur van Check.
Dit soort maatregelen maken het voor investeerders moeilijk om vertrouwen te hebben in de toekomst van deelscooterbedrijven. "Als je scooters na twee jaar moet afschrijven terwijl de vergunningen maar twee jaar geldig zijn, dan is dat een groot probleem", voegt Van Merrienboer toe. Dit zorgt ervoor dat de toekomst van deelscooters onzeker is.
Lees ook
Up 2 Date
Boze reacties na mishandeling bejaarde Turks-Nederlandse vrouw: "Wereld is naar de klote"Up 2 Date
Israël biedt hulp aan bij opsporing na rellen Amsterdam: "Aantal aanhoudingen erg laag"Up 2 Date
Schokkende details over racisme bij DUO: studenten van kleur kregen vaker boetes en huisbezoekenUp 2 Date
Hoger beroep van zedenzaak Ali B in april 2025 van start