'Zorgen over privacy horecagasten door verplichte registratie'
- News
- 'Zorgen over privacy horecagasten door verplichte registratie'
Een van de nieuwe maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd, is de verplichte registratie van bezoekers voordat zij een restaurant of café betreden. Toch is er veel onduidelijkheid over de maatregel, vooral op het gebied van privacy.
Privacy
Veel horecaondernemers hebben namelijk geen idee hoe zij moeten omgaan met de privacy van klanten. Kunnen hun gegevens zomaar worden doorgegeven? "Op die antwoorden zitten we nog te wachten", vertelt voorzitter Robèr Willemsen van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) aan horeca-website MissetHoreca. De voorzitter vindt het merkwaardig dat het de horeca nu nog moeilijker wordt gemaakt, terwijl er geen bewijs is dat het toenemende aantal besmettingen terug te herleiden is naar de horeca.
Niet verplicht
Zo zijn gasten zijn niet verplicht om mee te werken aan de registratie, maar de horecabedrijven wél verplicht om de contactgegevens te vragen. "Ik ga geen gasten weigeren als ze geen gegevens willen achterlaten", stelt Willemsen.
Tijdsnood
Het extra registreren is voor de ondernemers niet alleen lastig om te vragen, maar kost ook nog eens heel veel tijd. En zoals bekend: in de horeca is tijd spaarzaam. "Qua kosten zijn het vooral extra manuren. Het kost tijd om te registreren, dat kost automatisch geld." De branchevereniging wil wel dat bedrijven zich aan de maatregelen houdt, ook omdat bedrijven anders het risico lopen gesloten te worden. "De vraag is of registratie mensen afschrikt. Dan kan het je ook nog klandizie schelen."