Donker jongetje als 'coolest monkey in the jungle' geportretteerd door H&M: hoe dan?!
- News
- Donker jongetje als 'coolest monkey in the jungle' geportretteerd door H&M: hoe dan?!
H&M heeft vandaag haar excuses aangeboden voor een 'verkeerd gekozen' campagne. Op de website van de Britse tak van de winkelketen stond namelijk een foto van een donker jongetje dat als model een trui draagt met daarop de tekst 'Coolest Monkey in the Jungle'. De foto is inmiddels verwijderd, maar te laat: een rel is ontstaan.
Racisme
Mocht het niet duidelijk zijn waar de ophef over gaat: de foto wordt door velen als racistisch gezien. Nu kun je je natuurlijk afvragen of we hier wederom aandacht aan moeten besteden. Het is namelijk niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. De vraag die telkens opnieuw naar bovenkomt, is: hoe kan zoiets gebeuren? Is dit hét voorbeeld van onderhuids racisme of is dit totale naïviteit?
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Excuses
H&M heeft de foto inmiddels verwijderd, maar er is geen uitgebreide reactie gegeven op het voorval. Aan The Independent betuigde een woordvoerder wel spijt: ''We willen onze excuses maken tegenover iedereen die zich beledigd voelt.''
Contrast
Sommige mensen beweren dat H&M geen verkeerde bedoelingen had. Maar hoe verklaar je dan het witte jongetje in dezelfde campagne, dat volgens zijn trui een 'Surival Expert' is? Kan een donker jongetje niet net zo goed een 'Survival Expert' zijn?
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Ongepast
Zelfs als je de winkelketen het voordeel van de twijfel geeft en aanneemt dat de keten er totaal niets mee bedoelde, is er nog steeds een structureel probleem. Het kledingbedrijf kan beargumenteren dat ze de link zelf niet heeft gelegd, maar dan moet er toch wel iemand binnen het bedrijf zijn die beseft dat dit totaal ongepast is?
Is er niemand die beseft dat donkere mensen zo vaak worden uitgescholden voor 'aap', dat die link wél wordt gelegd? Is er niemand die beseft dat het nu eenmaal een beladen term is? Zouden we in 2018 niet beter moeten weten?
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Grote afstand
Net als veel andere merken, wil H&M graag meer diversiteit in hun campagnes, wat natuurlijk alleen maar aan te moedigen valt. Teleurstellend is natuurlijk wel dat er tijdens het hele proces van de campagne helemaal niemand was die besefte dat deze foto wel eens kwetsend zou kunnen zijn. Of: ze beseften het wel, maar gaven gewoon geen fuck. Hoe dan ook, het bevestigt alleen maar dat er een structureel gebrek is aan bewustzijn binnen de modewereld, waar zo snel mogelijk verandering in moet komen.
I worked for them for years and they’re clueless sometimes. The head office in Sweden is very disconnected to issues of racism, cultural & social challenges. They seriously probably think this is cute.
— Hasanilove⭐️ (@HasaniReyes) 8 januari 2018
bewustzijn
H&M zal zich inmiddels bewust zijn van hun onnadenkendheid. Veel grote bedrijven (want nee - H&M is écht niet de eerste) moeten blijkbaar nog steeds worden geconfronteerd met hun - al dan niet bewuste - verkeerde keuzes. En waarom zou je dat niet op een creatieve manier doen?, moeten onderstaande kunstenaars hebben gedacht.
Lees ook
Up 2 Date
'Mishandelde' advocate zegt dat Haagse politie haar racistisch heeft behandeldOMG
Huur een Marokkaans vriendje om mee thuis te komen bij je racistische oudersUp 2 Date
Serena Williams reageert op racistische opmerking over ongeboren kindjeUp 2 Date
Donny M. barst in huilen uit tijdens rechtszaak: “Dit had nooit mogen gebeuren”