Unilever: ''Nee tegen 'normaal' en ja tegen positieve schoonheid''
- News
- Unilever: ''Nee tegen 'normaal' en ja tegen positieve schoonheid''
Levensmiddelen- en beautyfabrikant Unilever schrapt vanaf maart volgend jaar de term 'normaal' van tientallen schoonheidsproducten. Ook stopt het bedrijf met het fotoshoppen van alle modellenfoto's in reclames wat betreft hun huidskleur en lichaamsvorm. Dat heeft het bedrijf vandaag laten weten aan Reuters. Unilever wil met deze wereldwijde aanpassing de eerste stap zetten naar meer inclusivititeit.
#YesToPositiveBeauty
Unilever gebruikt de hashtag #YesToPositiveBeauty om aan te tonen dat schoonheid altijd rechtvaardig, inclusief en duurzaam hoort te zijn. Hierin zal het bedrijf merken gaan gebruiken die niet alleen minder schade aanrichten, maar ook beter zijn voor mensen en de planeet. De slogan van de campagne luidt: ''Zeg nee tegen 'normaal' en ja tegen 'positieve schoonheid'.
De verdwijning van de term 'normaal' geldt voor meer dan 100 beauty- en haarverpakkingen. Het woord zal bijvoorbeeld worden vervangen door 'grijs haar' bij haarproducten en 'vochtaanvullend' voor beautyproducten. Dit om het onderscheid tussen 'normale' en niet-normale' huidtypes en haarsoorten te stoppen.
Verder zal het bedrijf stoppen met het digitaal bewerken van lichaamsvormen en huidtinten van de modellen en betaalde influencers in zijn advertenties en mediacampagnes.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Belangrijke stap
Deze aanpassing zal niet het grotere discriminatie- en inclusiviteitsprobleem kunnen oplossen binnen de beautyindustrie. Wel is het volgens Sunny Jain, Unilever-directeur, een belangrijke eerste stap in de goede richting. ''We beseffen dat we door alleen 'normaal' te verwijderen, het probleem niet zullen oplossen, maar we geloven dat het wel een belangrijke stap is naar een meer inclusieve definitie van schoonheid en persoonlijke verzorging", aldus Jain tegen Reuters.