Amsterdam overweegt hogere parkeertarieven voor 'dikke' auto's
- News
- Amsterdam overweegt hogere parkeertarieven voor 'dikke' auto's
De gemeente Amsterdam overweegt om hogere parkeertarieven te hanteren voor 'dikke' auto's. Dit willen ze doen om autobesitas te bestrijden, dit meldt NRC.
Hogere parkeertarieven
Verkeerswethouder Melanie van der Horst (D66) reageerde onlangs op een LinkedIn-post over het feit dat Parijs SUV-eigenaren meer parkeergeld laat betalen vanaf januari 2024. Je auto wordt beoordeeld op grootte, gewicht en de motor, schrijft The Guardian. Op deze manier wil de Franse stad vervuiling tegengaan en 'autobesitas' bestrijden. Van der Horst reageert: "We kijken met interesse naar het idee uit Parijs. Er liggen nu nog geen plannen maar we gaan onderzoeken of dit ook in Amsterdam zou kunnen. De openbare ruimte is schaars en het is geen gek idee om een grotere bijdrage te vragen aan mensen die meer ruimte innemen."
foto: LinkedIn
SUV's
Franse ambtenaren zeggen dat het aantal SUV's in de stad de afgelopen vier jaar met 60% is toegenomen en dat ze nu 15% uitmaken van de 1,15 miljoen privévoertuigen die elke avond in Parijs worden geparkeerd. Tot ergenis van de Parijse locoburgemeester Christophe Najdovski, die tegen The Guardian zegt: "Er zijn hier geen modderpaden of bergwegen, een SUV is volkomen nutteloos in de stad." De burgemeester en de ambtenaren hopen dat het verhogen van de tarieven een rem zal zetten op het stijgende percentage en het bezit van lichtere voertuigen zal aanmoedigen, aldus The Guardian.
Tot nu toe blijven mensen zwaardere auto’s aanschaffen, schrijft NRC. Nieuw geregistreerde personenauto’s wegen met een gemiddelde van 1.460 kilo bijna een halve ton meer dan veertig jaar geleden. Het gemiddelde gewicht groeit vooral sinds 2010, net zoals de opkomst van SUV’s.
Parkeerplekken
Er zijn al meerdere regelingen getroffen om de hoeveelheid auto's in het centrum van onze hoofdstad te verkleinen. Zo zullen er voor 2025 meer dan tienduizend parkeerplekken verdwijnen in Amsterdam, schreef Het Parool eerder. Ook zijn de parkeertarieven in Amsterdam zijn per 3 juli dit jaar veranderd. Het uurtarief is verhoogd, de tijden van betaald parkeren zijn verlengd en de bezoekregeling is uitgebreid van 130 uur naar 150 uur per kwartaal. Of mensen met een zwaardere auto echt meer parkeergeld moeten betalen, is nog maar de vraag.