Albert Heijn schikt met Ghanese ananasboer die jarenlang reclamegezicht was
- News
- Albert Heijn schikt met Ghanese ananasboer die jarenlang reclamegezicht was
Albert Heijn heeft een schikking getroffen met de Ghanese ananasboer Okwesi. Dat meldt onderzoeksplatform Follow The Money. De man was zonder dat hij het zelf wist, jarenlang het gezicht van de groentecampagne van de supermarktketen.
'Ananasboer wist van niets'
De Ghanese boer was te zien op posters van Albert Heijn, waarop te lezen was: "Dit is de Albert Heijn van Kwabena uit Ghana. Ons fruit smaakt niet alleen hartstikke lekker, het geeft je ook een lekker gevoel. Dat komt doordat onze telers samen met de AH Foundation bijdragen aan betere leefomstandigheden voor de lokale gemeenschap."
'Erbarmelijke omstandigheden'
Los van het feit dat de boer niet Kwabena heette en helemaal geen weet had van de postercampagne, bleek de AH Foundation ook stuk minder liefdadig dan de supermarkt voor deed komen. Volgens het onderzoeksplatform hadden de projecten te kampen met een hoop problemen. "We namen onaangekondigde kijkjes bij de projecten waaraan het fonds een financiële bijdrage leverde en troffen er uitpuilende klaslokalen, kapotte publieke wc-blokken en ongebruikte waterpompen", constateerde ze na een bezoek.
Schikking tussen boer en AH
Albert Heijn laat weten dat ze inmiddels een schikking hebben getroffen met de boer. "De kwestie is in onderling overleg opgelost. Over de inhoud van de afspraken doen wij geen uitspraken", aldus een woordvoerder van de supermarkt aan Follow The Money.
De betreffende poster:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.