NS wil dienstregeling vanaf 2025 fors verbeteren
- News
- NS wil dienstregeling vanaf 2025 fors verbeteren
De NS wil de dienstregeling in 2025 flink gaan verbeteren. De spoorvervoerder spreekt van de grootste veranderingen in jaren en voor veel reizigers verandert er wel iets. Het plan van de NS is om diverse regio's beter met elkaar te verbinden door 1600 extra treinen te laten rijden op meerdere tijdstippen gedurende de dag.
Veel wijzigingen
Het verbinden van regio's wordt onder andere geregeld door de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen een belangrijkere rol te geven. Hogesnelheidstreinen rijden volgens de nieuwe dienstregeling vanaf Amsterdam-Zuid naar Almere, Lelystad en Amersfoort. In de toekomst moeten ook Zwolle, Leeuwarden en Groningen bereikbaar zijn met hogesnelheidstreinen.
Andere wijzigingen zijn dat er tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht elke tien minuten een sprinter gaat rijden. Het aantal NS-treinen naar Brussel wordt verdubbeld van 16 naar 32 per dag. De helft van deze treinen doen er 45 minuten korter over om in de Belgische hoofdstad te komen. Daarnaast gaat de tienminutentrein van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam vaker rijden. Ook gaat een aantal sprinters in de regio's Utrecht en Amsterdam weer elk kwartier rijden. Ook zal op een aantal trajecten de eerste trein vroeger rijden de laatste trein later.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Uitdagingen
De nieuwe dienstregeling brengt ook bepaalde uitdagingen met zich mee. De NS heeft namelijk te maken met een groot aantal vertragingen en treinuitval. Daarnaast heeft de NS problemen op de hogesnelheidslijn waar treinen komende jaren veel langzamer moeten rijden door scheurtjes in viaducten. Ook hebben reizigers last van werkzaamheden op station Amsterdam Centraal en kampt de spoorvervoerder nog altijd met een personeelstekort. Desondanks zegt de NS voorbereid te zijn op de nieuwe dienstregeling, omdat ze door de nieuwe dienstregeling veel efficiƫnter kunnen omgaan met personeel en materieel.
15 december van start
De ambitieuze plannen van de NS moeten eerst goedgekeurd worden door regionale overheden en reizigersorganisaties. Zodra dit achter de rug is, zal de eerste fase van de dienstregeling op 15 december van start gaan. De NS maakt de definitieve dienstregeling pas in het najaar bekend.
Lees ook
Up 2 Date
Treinkaartjes worden duurder na loonsverhoging NS-personeelUp 2 Date
NS gaat in gesprek met conducteur die reizigers waarschuwt voor 'mediterrane types'Up 2 Date
Treinverkeer rondom Amsterdam ligt plat, NS vraagt reizigers alternatief vervoer te regelenUp 2 Date
NS en vakbonden bereiken voorlopig cao-akkoord: verdere stakingen van de baan