Up 2 Date

Levi's reageert op ophef gebruik AI-fotomodellen voor diversiteit

foto: Levi's
  1. Newschevron right
  2. Levi's reageert op ophef gebruik AI-fotomodellen voor diversiteit

Er ontstond deze week flinke ophef op de plannen van Levi's om kunstmatige intelligentie (AI) te gaan gebruiken. Het merk wilde modellen genereren van meer diverse lichaamstypes en huidtinten en zo de vertegenwoordiging van zijn productmodellen vergroten.

AI-fotomodellen

In de mode-industrie wordt steeds vaker gewerkt met AI-fotomodellen. Dat zijn dus afbeeldingen van modellen die niet echt bestaan, maar door de computer worden gegenereerd. Levi's wilde inhaken op deze trend door een samenwerking aan te gaan met het Amsterdamse bedrijf Lalaland. Dit AI-bedrijf stimuleert diversiteit, inclusiviteit en duurzaamheid in de modeindustrie door te werken met 'levensechte' fotomodellen die gegenereerd zijn door kunstmatige intelligentie.

Kritiek

Hoewel meer diversiteit in de mode-industrie creëren klinkt als een mooi doel, werd het plan niet met open armen ontvangen op social media. Volgens critici zou het namelijk veel beter zijn om menselijke fotomodellen met diverse achtergronden een kans te geven. Dat vindt ook modeexpert Lisa Barone: "In plaats van het creëren van echte kansen voor gemarginaliseerde gemeenschappen, gebruiken we AI om mensen te tonen die helemaal niet bestaan", schreef zij op Twitter.

Ook schrijver Glynn Tarant uitte zijn kritiek: "Dus volgens mij vinden sommige bedrijven het makkelijker om neppe niet-witte mensen te creëren met AI, dan het daadwerkelijk betalen van niet-witte modellen voor hun werk? Deze technologie ontneemt mensen van hun kansen. Het lijkt erop alsof het (AI, red.) bedrijven helpt om racisme in stand te houden."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Inclusieve winkelervaring

Levi's heeft inmiddels gereageerd op de ophef en benadrukt dat het gebruik van AI-modellen niet ten koste zal gaan van hun inzet voor diverse 'live models'. Het bedrijf ziet AI als een mogelijke oplossing om meer afbeeldingen van hun producten op een reeks lichaamstypes te publiceren. Op deze manier wil het bedrijf een meer 'inclusieve winkelervaring' creëren.

Tijdelijke Rem

Het gebruik van kunstmatige intelligentie groeit niet alleen in de mode-industrie, maar ook op andere gebieden in de samenleving ontwikkelt het zich razendsnel. Meer dan 1300 wetenschappers en experts uit de techsector pleiten daarom in een open brief voor een pauze in deze ontwikkelingen. Ze vinden dat er eerst veiligheidsmaatregelen moeten worden genomen voor de omgang met de steeds complexere en geavanceerdere AI.

Ster advertentie
Ster advertentie