Reizigers mogen vlucht niet kosteloos annuleren vanwege drukte op Schiphol
- News
- Reizigers mogen vlucht niet kosteloos annuleren vanwege drukte op Schiphol
Reizigers die hun vlucht willen cancelen vanwege de aanhoudende drukte op Schiphol kunnen dat niet kosteloos doen. Volgens de ANVR, de brancheorganisatie voor reisorganisaties, is de chaos op de luchthaven geen geldige reden om een vlucht te annuleren.
'Onzekerheid en gevoel'
ANVR-directeur Frank Oostdam meldt aan NU.nl dat veel reisorganisaties ten onder zullen gaan als mensen hun vakanties massaal annuleren vanwege de problemen op Schiphol. Ook reisorganisaties TUI en Sunweb geven aan dat 'onzekerheid en gevoel' geen legitieme redenen zijn en raden reizigers aan om nog even te wachten tot er meer duidelijkheid is over de plannen van Schiphol om drukte tegen te gaan.
Actieplan zomer 2022
Vorige week maakte Schiphol bekend dat het deze zomer vluchten gaat schrappen om de chaos op de luchthaven het hoofd te bieden. Zo vraagt de luchthaven aan vliegmaatschappijen om dagelijks de capaciteit te reduceren met gemiddeld 13.500 stoelen. Naast het annuleren van vluchten gaat de luchthaven kijken of een aantal vluchten vanaf andere luchthavens kunnen vertrekken. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid om tickets om te boeken en zal er een boekingsstop worden ingevoerd.
Schiphol voor de rechter
De ANVR liet vorige week weten Schiphol voor de rechter te slepen. Volgens de reissector leiden reisorganisaties grote schade als gevolg van de problemen en dreigt een groot aantal bedrijven in de sector failliet te gaan. "Het is volstrekt onacceptabel dat Schiphol haar personeelsbeleid niet op orde heeft, en dat daardoor de vakantie van heel veel Nederlandse vakantiegangers in het water dreigt te vallen", aldus Oostdam.