Erdogan wil naamswijziging Turkije vanwege verwarring met kalkoen
- News
- Erdogan wil naamswijziging Turkije vanwege verwarring met kalkoen
De Turkse president Erdogan wil graag af van de naam die internationaal wordt gebruikt voor Turkije. Op dit moment is dat het Engelse woord 'Turkey' en daar is Erdogan alles behalve blij mee, aangezien het ook 'kalkoen' betekent.
'Türkiye'
Erdogan startte onlangs een campagne rondom de naamsverandering. De president wil graag dat de naam 'Türkiye' wordt gebruikt en gaat daarvoor een verzoek indienen bij de Verenigde Naties. In de tussentijd heeft hij de bevolking al gevraagd om de nieuwe naam te gebruiken als zij over hun land praten. Dit omdat 'Türkiye' volgens Erdogan "de beste vertegenwoordiging van de Turkse cultuur, beschaving en waarden is".
Ook heeft Erdogan bedrijven gevraagd om voor producten het label 'Made in Türkiye' te gebruiken in plaats van 'Made in Turkey'. Staatsmedia, ministeries en ambassades in Turkije hebben de nieuwe naam ook al overgenomen.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Strategische zet
In De Nieuws BV vertelde Turkoloog Armand Sağ dat dit een strategische zet is van Erdogan. "Nu is het voor Erdogan een goed moment, omdat zijn populariteit daalt", zei Sağ. "Bij alle peilingen zien we dat Erdogan tot aan 25 procent is gedaald wat betreft mensen die op hem zullen stemmen. Ook het vertrouwen is met 60 procent gedaald." Sağ vertelt dat de naamsverandering in Turkije wordt gezien als een poging om de reputatie en status van het land in het buitenland te vergroten. Daar zijn veel Turkse mensen, volgens Sağ, voorstander van.
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Lees ook
Up 2 Date
Turkse influencer krijgt voorwaardelijke celstraf na bezoek seksmuseum AmsterdamOMG
Man steelt gehele brug in Turkse hoofdstad AnkaraSport
Turkse international Ahmet Çalik (27) overleden bij verkeersongelukUp 2 Date
Fotograaf ontmaskert framing: beelden van Maccabi-fans verdraaid door internationale media