Naar cookieinstellingen
Up 2 Date

Mode- en hiphopwereld rouwt om dood Virgil Abloh (41)

foto: AFPfoto: AFP
  1. Newschevron right
  2. Mode- en hiphopwereld rouwt om dood Virgil Abloh (41)

Virgil Abloh, modeontwerper, oprichter van Off-White en dj, is op 41-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker. Dat nieuws werd gisteren door zijn naasten bekendgemaakt op Instagram en kwam voor de buitenwereld als een grote schok. Abloh had zijn ziekte namelijk altijd privé gehouden. Op social media worden massaal eerbetonen en herinneringen aan het mode-icoon gedeeld, onder meer door bevriende celebrities.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Grote inspiratiebron

Virgl Abloh was voor velen een grote inspiratiebron. In 2018 werd hij creatief directeur van Louis Vuitton, waarmee hij een van de eerste zwarte ontwerpers was die aan het hoofd van een groot Europees modemerk kwam te staan. Daarnaast tilde hij met Off-White streetwear naar een nieuw level en dacht hij als creatief assistent van Kanye West mee aan legendarisch albumcovers en optredens.

Quote

Virgil was gedreven door zijn toewijding aan zijn ambacht en zijn missie om deuren te openen voor anderen en wegen te creëren naar meer gelijkheid in kunst en design. Hij zei vaak 'Alles wat ik doe is voor de 17-jarige versie van mezelf', sterk gelovend in de kracht van kunst om toekomstige generaties te inspireren.

Overlijdensbericht Virgil Abloh

Sinds 2019 leed Abloh aan een zeldzame en agressieve vorm van kanker, waarvoor hij talloze zware behandelingen onderging. Dit alles deed hij zonder dat te delen met de buitenwereld, terwijl hij zich ondertussen bleef inzetten voor mode-, kunst- en liefdadigheidsprojecten. Virgil Abloh laat zijn vrouw Shannon en zijn twee kinderen Lowe en Grey na.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Geniale ontwerper en prachtige ziel'

Collega's uit de modewereld prijzen Abloh om zijn creativiteit en mindset en benadrukken hoe hij het pad heeft vrijgemaakt voor veel nieuwe jonge creatievelingen. Bernard Arnault, CEO van LVMH, het moederbedrijf achter Louis Vuitton, zegt in een statement: "We zijn geschokt door dit vreselijke nieuws. Virgil was niet alleen een geniale ontwerper en visionair, hij was ook een man met een prachtige ziel en grote wijsheid."`

Louis Vuitton-CEO Michael Burke vult aan: "Hijs was een van de beste culturele communicators van onze tijd. Hij maakte de weg vrij voor toekomstige generaties. Als toegewijde supporter van zijn community met liefdadigheid en passie, was hij een eeuwige optimist die geloofde dat alles mogelijk was."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Eerbetoon van de muziekwereld

Ook de muziekwereld staat stil bij het verlies van Abloh. Onder anderen Drake, Pharrell, Justin en Hailey Bieber, Offset, Janet Jackson, DJ Khaled, J Balvin, Justin Timberlake en Kehlani delen een eerbetoon op Instagram of Twitter, net als veel topmodellen zoals Bella en Gigi Hadid. "Je was een vriendelijk, genereus, attent en creatief genie. Je werk als mens en je werk als spritueel wezen zal voor altijd voortleven", aldus Pharrell.

Ye droeg zijn Sunday Service van gisteren op aan zijn overleden vriend. Zijn koor zong Adele's hit Easy On Me, wat te volgen was via een livestream.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op FunX

FunX gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet door comScore bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina\’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina\’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, is het mogelijke om sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social media partijen plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen voor verschillende doeleinden onder andere gepersonaliseerde reclame, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. De websites van de Nederlandse Publieke Omroep hebben daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.